Page 37 - mag_105
P. 37

«Δεν υπάρχει πιο αφοσιωμένος φίλος


                                                    απ’ το βιβλίο»

                                                                                Ernest Hemingway


































                           HENRI BERGSON                                          FRANZ KAFKA
                   ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ                                            ΑΦΟΡΙΣΜΟΙ


                          ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ                                         Εκδόσεις ΡΟΕΣ / Μicromega

                       Εκδόσεις ΡΟΕΣ / Μicromega
                                                                                                                                37
               Διότι, κατά βάθος, η ιδέα είναι φίλη                  Η επιλογή αυτή από τα Ημερολόγια

               της ιδέας, ακόμη και της αντίθετης, οι                και άλλα κείμενα του μεγάλου Τσέχου
               δε σοβαρές διαφωνίες προέρχονται                      συγγραφέα  συνοψίζει τους κύριους
               πάντα από το γεγονός ότι στις ιδέες,                  άξονες που διαπερνούν το λογοτε-

               που είναι ό,τι το θεϊκό υπάρχει μέσα                  χνικό του έργο: την υπαρξιακή αγω-
               μας, εμπλέκουμε τα χονδροειδή και                     νία, τη μοναξιά απέναντι στις τυφλές
               ανθρώπινα πάθη μας.                                   δυνάμεις του κράτους και της κοινω-

               Στις τρεις διαλέξεις που περιλαμ-                     νίας, τις στρεβλές σχέσεις μεταξύ των
               βάνονται στο βιβλίο αυτό, ο Μπερ-                     ανθρώπων – μ’ άλλα λόγια, όλα όσα

               ξόν εξετάζει την ευγένεια ως ηθική                    καθιστούν τον Κάφκα (1883-1924)
               και πολιτική αρετή (πρώτη διάλεξη),                   ένα συγγραφέα δραματικά επίκαιρο.
               τους κινδύνους που απορρέουν από

               την ολοένα μεγαλύτερη επιστημονική
               εξειδίκευση  (δεύτερη  διάλεξη),  την

               φρόνηση και την σημασία που έχουν
               γι’ αυτήν οι κλασικές σπουδές (τρίτη
               διάλεξη). Εκείνο δε που συνδέει

               θεματικά  τα  τρία  κείμενα  είναι  το
               ερώτημα και η έγνοια του φιλοσόφου
               για την παιδεία του ανθρώπου ως πο-

               λίτη.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42