Page 12 - mag_105
P. 12
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…
στην Αθήνα η μικρή αυτή κοινότητα χαρακτήρα του στις σχέσεις του με
μεγάλωσε όχι μόνο από τους μα- τους φιλοσόφους, δικαιώνοντας
θητές του στη φιλοσοφία αλλά και κατά κάποιο τρόπο την κατηγορία
από φίλους με τα παιδιά τους, από ότι σπίλωνε υπολήψεις. Αναφερό-
δούλους και εταίρες. Οι τελευταί- ταν εντελώς υποτιμητικά στον Ναυ-
ες αυτές έγιναν και η αφορμή για σιφάνη και δεν αναγνώρισε ποτέ
να τον κατηγορήσουν οι εχθροί όσα χρωστούσε στον Δημόκριτο.
του αλλά πιθανότατα αδίκως. Είχε Όσο για τον Λεύκιππο διαβεβαί-
εξαιρετική ικανότητα να δημιουρ- ωνε ότι δεν υπήρξε ποτέ τέτοιος
γεί ανθρώπινες φιλίες και έγραφε φιλόσοφος. Ο Διογένης Λαέρτιος
διασκεδαστικά γράμματα στα παι- παραθέτει ολόκληρο πίνακα υβρι-
διά των μελών της κοινότητας του. στικών επιθέτων που υποτίθεται
ότι χρησιμοποιούσε ο Επίκουρος
Η ζωή της κοινότητας ήταν απλή, για πολλούς διαπρεπείς προκατό-
12 εν μέρει λόγω αρχών και εν μέρει χους του. Ένα επιπλέον ελάττωμα
από έλλειψη χρημάτων. Η τροφή που αναφέρεται για τον Επίκουρο
τους συνίστατο κυρίως σε ψωμί ήταν ο δογματισμός του. Οι οπαδοί
και νερό που ο Επίκουρος τα θεω- του όφειλαν να μάθουν ένα είδος
ρούσε ως απολύτως αρκετή τρο- συμβόλου της πίστεως που ενσω-
φή. Η κοινότητα εξαρτιόταν οικο- μάτωνε τα δόγματά του τα οποία
νομικά κυρίως από προαιρετικές δεν είχαν το δικαίωμα να θέσουν
εισφορές. Παρότι υπέφερε σε όλη υπό αμφισβήτηση και τελικά κανέ-
του τη ζωή από την υγεία του, ο νας από αυτούς δεν τροποποίησε ή
Επίκουρος έμαθε να υπομένει τους δεν πρόσθεσε κάτι. Από τα γραπτά
πόνους με σθένος. Πρώτος αυτός του, που ανέρχονται σε 300 περί-
είπε ότι ένας άνθρωπος θα μπο- που βιβλία, δεν έχει σωθεί τίποτα,
ρούσε να είναι ευτυχής ακόμα και εκτός από μερικές επιστολές και
στον τροχό του βασανισμού του. μερικά αποσπάσματα του βιβλίου
του «Κύριε Δόξαι». Όσα γνωρίζου-
Παρότι ο Επίκουρος ήταν ευγενι- με για την επικούρεια φιλοσοφία
κός και πράος με τους περισσότε- προέρχονται κατά βάση από τη με-
ρους ανθρώπους, φανερώνει μία ταγραφή της φιλοσοφίας του Επί-
εντελώς διαφορετική πλευρά του κουρου σε ποίηση από τον ποιητή