Page 11 - mag_105
P. 11

του Γεράσιμου Γεωργάτου












               ρωνόταν για τις μαγγανείες, ότι                       πέρασε στη Σάμο τα παιδικά του

               έγραφε αισχρές επιστολές, ότι συ-                     χρόνια. Ο ίδιος λέει πως άρχισε
               ναναστρεφόταν με πόρνες, ότι κο-                      να μελετά φιλοσοφία σε ηλικία 14

               λάκευε υψηλά ιστάμενους, ότι ήταν                     ετών, όταν διαπίστωσε ότι οι δά-
               λογοκλόπος άλλων φιλοσόφων                            σκαλοί του δεν μπορούσαν να εξη-

               και ότι ζούσε μέσα στη χλιδή και τις                  γήσουν το νόημα της λέξης «χάος»

               σαρκικές απολαύσεις. Ακόμα πως                        στο έργο του Ησίοδου. Όταν
               ήταν βουλιμικός και τόσο αδύνα-                       έκλεισε τα δεκαοκτώ, περίπου δη-

               μος σωματικά ώστε δεν μπορού-                         λαδή την εποχή του θανάτου του

               σε να σηκωθεί από την καρέκλα                         Μεγάλου Αλεξάνδρου, πήγε στην
               του και δεν δίσταζε να σπιλώνει                       Αθήνα μάλλον για να κατοχυρώσει

               υπολήψεις. Η εχθρότητα απέναντι                       την ιθαγένειά του, αλλά ενώ βρι-

               στον Επίκουρο μάλλον οφειλόταν                        σκόταν εκεί οι Αθηναίοι άποικοι
               εν μέρει στο γεγονός ότι ορισμένοι                    διώχθηκαν από τη Σάμο, το 322

               είχαν παρεξηγήσει τη θέση του πως                     π.Χ.  Η οικογένειά του και ο ίδιος                         11
               «η ευτυχία συνίσταται στην επιδίω-                    κατέφυγαν  στη Μικρά Ασία  όπου

               ξη της ευχαρίστησης και στην απο-                     ο Επίκουρος διδάχτηκε φιλοσοφία

               φυγή του πόνου», η οποία όπως θα                      από κάποιον Ναυσιφάνη, μαθητή
               δούμε δεν σήμαινε καθόλου αυτό                        του Δημόκριτου. Το 311 ίδρυσε

               που φαίνεται σε πρώτη ανάγνω-                         τη σχολή του αρχικά στη Μυτιλήνη,
               ση, και επιπλέον στο γεγονός ότι                      μετά στη Λάμψακο και από το 307

               απέρριπτε τη θρησκεία και στον                        και έπειτα στην Αθήνα όπου και πέ-

               κύκλο του συμμετείχαν εταίρες και                     θανε το 270 π.Χ.
               δούλοι.

                                                                     Ύστερα από τα σκληρά χρόνια της

               Ωστόσο, για τα βασικά γεγονότα                        νιότης του, η ζωή του στην Αθήνα
               της ζωής του Επίκουρου υπάρχει                        ήταν  μάλλον  ήρεμη.  Βασανιζόταν

               αρκετή βεβαιότητα. Ο πατέρας του                      μόνο από την κακή του υγεία.  Είχε

               ήταν ένας φτωχός Αθηναίος άποι-                       ένα σπίτι με κήπο όπου δίδασκε,
               κος στη Σάμο. Ο ίδιος ο Επίκουρος                     εξού και ο περίφημος «Κήπος του

               γεννήθηκε το 342 - 41 π.Χ, αλλά                       Επίκουρου». Τα τρία αδέλφια του
               δεν είναι γνωστό αν γεννήθηκε                         και μερικοί άλλοι ήταν μέλη της

               στη Σάμο ή στην Αττική. Πάντως                        σχολής του από την αρχή, αλλά
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16