Page 11 - mag_105
P. 11
του Γεράσιμου Γεωργάτου
ρωνόταν για τις μαγγανείες, ότι πέρασε στη Σάμο τα παιδικά του
έγραφε αισχρές επιστολές, ότι συ- χρόνια. Ο ίδιος λέει πως άρχισε
ναναστρεφόταν με πόρνες, ότι κο- να μελετά φιλοσοφία σε ηλικία 14
λάκευε υψηλά ιστάμενους, ότι ήταν ετών, όταν διαπίστωσε ότι οι δά-
λογοκλόπος άλλων φιλοσόφων σκαλοί του δεν μπορούσαν να εξη-
και ότι ζούσε μέσα στη χλιδή και τις γήσουν το νόημα της λέξης «χάος»
σαρκικές απολαύσεις. Ακόμα πως στο έργο του Ησίοδου. Όταν
ήταν βουλιμικός και τόσο αδύνα- έκλεισε τα δεκαοκτώ, περίπου δη-
μος σωματικά ώστε δεν μπορού- λαδή την εποχή του θανάτου του
σε να σηκωθεί από την καρέκλα Μεγάλου Αλεξάνδρου, πήγε στην
του και δεν δίσταζε να σπιλώνει Αθήνα μάλλον για να κατοχυρώσει
υπολήψεις. Η εχθρότητα απέναντι την ιθαγένειά του, αλλά ενώ βρι-
στον Επίκουρο μάλλον οφειλόταν σκόταν εκεί οι Αθηναίοι άποικοι
εν μέρει στο γεγονός ότι ορισμένοι διώχθηκαν από τη Σάμο, το 322
είχαν παρεξηγήσει τη θέση του πως π.Χ. Η οικογένειά του και ο ίδιος 11
«η ευτυχία συνίσταται στην επιδίω- κατέφυγαν στη Μικρά Ασία όπου
ξη της ευχαρίστησης και στην απο- ο Επίκουρος διδάχτηκε φιλοσοφία
φυγή του πόνου», η οποία όπως θα από κάποιον Ναυσιφάνη, μαθητή
δούμε δεν σήμαινε καθόλου αυτό του Δημόκριτου. Το 311 ίδρυσε
που φαίνεται σε πρώτη ανάγνω- τη σχολή του αρχικά στη Μυτιλήνη,
ση, και επιπλέον στο γεγονός ότι μετά στη Λάμψακο και από το 307
απέρριπτε τη θρησκεία και στον και έπειτα στην Αθήνα όπου και πέ-
κύκλο του συμμετείχαν εταίρες και θανε το 270 π.Χ.
δούλοι.
Ύστερα από τα σκληρά χρόνια της
Ωστόσο, για τα βασικά γεγονότα νιότης του, η ζωή του στην Αθήνα
της ζωής του Επίκουρου υπάρχει ήταν μάλλον ήρεμη. Βασανιζόταν
αρκετή βεβαιότητα. Ο πατέρας του μόνο από την κακή του υγεία. Είχε
ήταν ένας φτωχός Αθηναίος άποι- ένα σπίτι με κήπο όπου δίδασκε,
κος στη Σάμο. Ο ίδιος ο Επίκουρος εξού και ο περίφημος «Κήπος του
γεννήθηκε το 342 - 41 π.Χ, αλλά Επίκουρου». Τα τρία αδέλφια του
δεν είναι γνωστό αν γεννήθηκε και μερικοί άλλοι ήταν μέλη της
στη Σάμο ή στην Αττική. Πάντως σχολής του από την αρχή, αλλά