Page 112 - mag_05
P. 112
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
ANΤΡΕΑ ΚΑΜΙΛΛΕΡΙ
από την Ελισάβετ Πετρίδου
(Εκδόσεις Πατάκη,
Αθήνα, Ιούνιος 2007)
Όταν ο επιθεωρητής Μονταλμπάνο διαβεβαιώ- καλοκαιρινής δράσης του επιθεωρητή. Όταν το
νει την αγαπημένη του: «Όχι, Λίβια, εδώ τον καταραμένο σπίτι αρχίζει να αποκαλύπτει την
Αύγουστο, με τη ζέστη που κάνει δε γίνο- κρυμμένη του πλευρά και τα μυστικά του, ο Μο-
νται φόνοι ακόμη και οι δολοφόνοι περιμέ- νταλμπάνο έχει ήδη εμπλακεί στην αυγουστιάτι-
νουν να έρθει το φθινόπωρο», μιλάει μετά κη υπόθεση που θα απασχολήσει το αστυνομικό
λόγου γνώσεως και όχι μόνο για να απαντήσει τμήμα της Βιγκάτα. Η καλοκαιρινή ανακάλυψη
στην κατηγορία της: «...εγώ θα είμαι εκείνη που πτωμάτων μπορεί να γίνει νοσηρή αλλά αυτό θα
θα μένει μόνη... ενώ εσύ θα περνάς τη μέρα ήταν αταίριαστο με την γραφή του Αντρέα Κα-
σου, ίσως και τη νύχτα σου στο αστυνομικό τμή- μιλλέρι που αποτυπώνει φιλοσοφημένα και φω-
μα, προσπαθώντας να διαλευκάνεις το έγκλημα τεινά ακόμα και τις μαύρες σκέψεις και εμπει-
που θα έχει συμβεί!» Ποιός γνωρίζει καλύτερα ρίες του ήρωα του. Οι ακτίνες του ήλιου που
από εκείνον τις συνήθειες των τίμιων, πα- «έψηναν ακόμη και τις πέτρες», ζεσταίνουν και
ρανόμων και εγκληματιών κατοίκων της Βι- καίνε καρδιές και κορμιά ενόσω ο επιθεωρη-
γκάτα; «Αστυνόμε μου, η παρανομία στα μέρη τής λύνει αστυνομικά μυστήρια. Τα τριάντα τρία
μας είναι υποχρεωτική για να μη σε θεωρούν χρόνια διαφορά που προσχηματικά επικαλείται
οι άλλοι ηλίθιο. Όλοι το κάνουν!» είναι η δήλω- «…βούλιαξαν οριστικά σε μια άλλη θάλασσα»
ση που δίνει την πεμπτουσία της ‘‘νομιμότητας’’ όπως οι σφιχταγκαλιασμένοι κολυμβητές. Γιατί
μέσα στο πεδίο δράσης και αρμοδιότητας του ο Μονταλμπάνο μπορεί να σκέπτεται αναλυτι-
Μονταλμπάνο. Εκείνος το γνωρίζει, αποτελεί κά ως αστυνόμος, τον οδηγούν όμως σύνθετα
112 κομμάτι και αντίπαλο δέος της. Δεν αποφεύγει και συχνά επικίνδυνα συναισθήματα ως άντρα.
ωστόσο να διαπιστώσει με πικρία: «Τα πάντα Παρ’ ότι συνήθως επιεικής με τον εαυτό του και
κατέληγαν σε επικίνδυνες συγγενικές σχέ- τα λάθη του, τον πονάει όταν πέφτει θύμα της
σεις, συμφωνίες ανάμεσα στους πολιτικούς υποκρισίας, όταν ανακαλύπτει ότι «την πάτησε
και στη Μαφία, ανάμεσα στη Μαφία και σαν μικρό παιδί…». Η (βιολογική) ηλικία, το πέ-
στους επιχειρηματίες, ανάμεσα στους πολι- ρασμα του χρόνου και τα γηρατειά, ήδη απα-
τικούς και στις τράπεζες, ανάμεσα σε τρά- σχολούν τον Μονταλμπάνο σε βαθμό που ο Κα-
πεζες που ξέπλεναν χρήματα και στην το- μιλλέρι θα τους αφιερώσει αργότερα το βιβλίο
κογλυφία… Βρόμικος χορός!» Ειρωνεία μεν, Η ηλικία της αβεβαιότητας. Δεν θα χάσει την ευ-
αλλά ενώ μέχρι το τέλος του βιβλίου θα έχει εξι- καιρία όμως να υπερασπιστεί εδώ το είδος που
χνιάσει περισσότερους από δύο φόνους και ουκ υπηρετεί: «Ο Μονταλμπάνο αφιέρωσε νοερά το
ολίγες παρανομίες, πάντως θα έχει επαληθευ- βιβλίο σε όλους εκείνους που περιφρονούσαν
τεί: Τον Αύγουστο δεν γίνονται φόνοι στην Βι- και δε διάβαζαν αστυνομικά μυθιστορήματα
γκάτα της Σικελίας, την πόλη-δημιούργημα της επειδή πιστεύουν ότι πρόκειται για μια αινιγματι-
φαντασίας του Καμιλλέρι! Αυτό που δεν θα κα- κή απασχόληση και τίποτα παραπάνω.» Ο Αστυ-
ταφέρει ο αστυνόμος, είναι να τιθασεύσει απο- νόμος θα επιστρέψει όπως κάθε φορά ακμαίος,
τελεσματικά τα δικά του πάθη και να διαψεύσει ορμητικός, καλοφαγάς και αθυρόστομος με την
τις δυσοίωνες προβλέψεις της Λίβια που οργά- επόμενη υπόθεσή του. Ο ήλιος του Αυγούστου
νωσε τις διακοπές τους με επίγνωση της αφο- πάντως, τον φωτίζει την στιγμή που «από θυμό,
σίωσης του αρραβωνιαστικού της στην δουλειά ταπείνωση, ντροπή, απογοήτευση για την
του. Η κατοικία των διακοπών της Λίβια και των πληγωμένη περηφάνια του… κολυμπούσε κι
φίλων της θα εξελιχθεί στο σημείο μηδέν της έκλαιγε, έκλαιγε και κολυμπούσε.»
Ο Andrea Camilleri γεννήθηκε το 1925 στο Porto Empedocle της Σικελίας. Σπούδασε σκηνοθεσία και εργάστηκε ως σκηνοθέτης στο θέατρο
και στην τηλεόραση και ως σεναριογράφος. Έγραψε το πρώτο του μυθιστόρημα το 1978 αλλά η πρώτη του επιτυχία ήρθε το 1992 με το βιβλίο Il
Stagione della Caccia (Η εποχή του κυνηγιού-Ωκεανίδα 1999). Το 1994 δημοσιεύτηκε το πρώτο μυθιστόρημα της σειράς με πρωταγωνιστή τον
επιθεωρητή Μονταλμπάνο: La forma dell’ Acqua (Το σχήμα του Νερού). Το όνομα το ήρωά του αποτελεί φόρο τιμής στον ισπανό συγγραφέα
Manuel Vazquez Montalban. Η τηλεοπτική μεταφορά των περιπετειών του Μονταλμπάνο στην Ιταλία, με πρωταγωνιστή τον Luca Zingaretti,
είχε τόση επιτυχία που η γενέτειρα του Camilleri μετονομάστηκε προς τιμήν του το 2003, σε Porto Empedocle Vigata από το όνομα της φαντα-
στικής πόλης που δημιούργησε ο ίδιος στα βιβλία του. Έχει τιμηθεί με το Διεθνές Βραβείο Βιβλίου Nino Martoglio κι έχει λάβει τιμητικά διπλώ-
ματα από Πανεπιστήμια της Πίζα και του Δουβλίνου. Στην Ελλάδα έχουν εκδοθεί περισσότερα από τριάντα βιβλία του από διάφορους εκδότες.
Η σειρά με τον επιθεωρητή Μονταλμπάνο περιλαμβάνει τα: • Το σχήμα του νερού (1999) • Ο σκύλος από τερακότα (2000)•Ο κλέφτης της
μεσημβρίας (2001) • Η φωνή του βιολιού (2002) • Τριάντα ημέρες με τον επιθεωρητή Μονταλμπάνο (2002)• Το άρωμα της νύχτας (2003) •
Εκδρομή στο Τίνταρι (2004) • Τα πορτοκάλια του Μονταλμπάνο(2004) • Υποχρεωτική πορεία (2005) • Η υπομονή της αράχνης (2006) • Ήλιος του
Αυγούστου (2007) •Τα φτερά της πεταλούδας (2009) • Ίχνη στην άμμο (2010) • Το ματωμένο χωράφι (2010) • Η ηλικία της αβεβαιότητας (2011)