Page 65 - mag_20
P. 65
ΥΓΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΠΟΎ ΧΩΡΆΕΙ Ο ΑΛΛΟΣ «ΓΝΏΘΙ ΣΑΎΤΟΝ» από τη Δήμητρα Σταύρου
ΣΤΗ ΡΗΣΗ: http://psyhismos.blogspot.gr/
εμπειρία αποδομεί τον στρεβλώνεται η σχέση με ανθρώπους με τους οποίους θα φτιάξουμε ομοιώματα
εαυτό, γιατί τον θέτει την πραγματικότητα, δια- των πρωταρχικών σχέσεων κι εδώ ξεκινά ο φαύλος κύ-
υπό αμφισβήτηση και τον ταρράσσεται η έννοια της κλος –αν οι πρώτες σχέσεις είναι ελλειμματικές ή τραυ-
ξανακατασκευάζει βάσει συνέχειας του εαυτού και ματικές ως προς τη διαμόρφωση της γνώσης που έχου-
των φαντασιακών δεδο- καταλήγουμε στο μη-Εγώ με για τον εαυτό.
μένων που προέκυψαν (π.χ. μη αναγνώριση των Σκεφτείτε πόσο επιβλαβές είναι για το υποκείμενο
από την συνάντηση με συναισθημάτων, επίπεδη αν βρίσκεται σε περιβάλλον που συνεχώς το υποτιμά, το
τον άλλο. Είναι ακριβώς, σκέψη, απουσία νοήμα- κατακρίνει, το ταπεινώνει κ.λπ. Σα να βρίσκεται μπρο-
το ξένο που δημιουργεί τος κ.λπ.). στά από έναν παραμορφωτικό καθρέφτη όπου το υπο-
το ψυχικό πεδίο και την Σήμερα, η προσωπι- κείμενο παγιδεύεται από το είδωλο. Ακριβώς σε αυτά
φαντασία της ανακατα- κή ταυτότητα, πέρα από τα παραμορφωτικά καθρεπτίσματα κρύβονται κι όλοι οι
σκευής της ταυτότητας. την προσωπική ιστορία, τραυματισμοί ή τα ελλείμματα του Ναρκισσισμού.
Ίδια αντίληψη έχουν διαμορφώνεται από τις Βέβαια, ο ενήλικας δεν είναι υποχρεωμένος να
και οι κοινωνικοί ψυχο- κοινωνικές ομάδες στις υποστεί τέτοια συμπεριφορά, όπως όταν ήταν παιδί
λόγοι, οι οποίοι υποστη- οποίες προσχωρούμε που δεν είχε άλλη εναλλακτική. Και εδώ είναι η αξία της
ρίζουν ότι κάθε συνάντη- από την εφηβεία και μετά. ψυχοθεραπείας. Αυτό που κυρίως οδηγεί στην αλλαγή
ση με τον άλλον προκαλεί Κι επειδή αυτές είναι ανα- είναι η σχέση με τον θεραπευτή. Μία σχέση που έρχεται
στο υποκείμενο μία γνω- ρίθμητες και ο αριθμός ως επανόρθωση των κακών αντανακλάσεων που έχουν
στική σύγκρουση, καθώς των συνδυασμών τους εί- προέλθει από τη στενή διαπροσωπική σχέση και κυρίως
κατά το διάλογο ή τη δια- ναι άπειρος, καταλήγουμε από τους γονείς. Γιατί τελικά, το γνώθι σαυτόν έπεται
προσωπική επαφή (μέσω να έχουμε μία διακριτή της αναγνώρισης που δεν μπορεί να υπάρξει έξω από τα
64 του βλέμματος, των κινή- ταυτότητα, αναγνωρίσιμη πλαίσια μιας σχέσης με τον άλλο. 65
σεων , της συμπεριφοράς από τους άλλους κι άρα κι
κλπ) το υποκείμενο συνε- από τον εαυτό. Δήμητρα Σταύρου
χώς θέτει υπό αμφισβή- Οι πρώτες αντανακλά-
"Not to be Reproduced" René Magritte (1937) τηση τα ήδη γνωστά και σεις από την οικογένεια Σπουδές Ψυχολογίας στη Γαλλία και στην Ελλάδα.
οικεία και συνεχώς ανα- διαμορφώνουν αυτό που
Και τι γίνεται μετά, κατά την ενηλικίωση; Στην πραγμα- διαμορφώνεται. ξέρουμε για τον εαυτό Σπουδές στη Δραματοθεραπεία τετραετούς κύκλου.
τικότητα θα λέγαμε ότι είμαστε ένα προϊόν των συναντή- Εδώ πρέπει να ξεχωρί- και στρεβλώνει την σχέση Εργασία, ως ψυχολόγος, σε Δημοτικά προγράμματα
σεών μας. σουμε την έννοια της με τον άλλο. Μεταβιβά- ψυχοκοινωνικού χαρακτήρα, σε 75 περίπου σχολεία
Η ταυτότητα σήμερα δεν είναι τόσο στατική όπως αλλοτρίωσης. Η αλλο- ζονται τα ίδια συναισθή- ιδιωτικά και δημόσια, στον ΟΚΑΝΑ κ.ά.
ήταν κάποτε που κάποιος έκανε μία δουλειά σε όλη τη τρίωση δεν σχετίζεται με ματα και αναμένουμε την Ως Eρευνήτρια, στο ΕΠΙΨΥ και στο Πάντειο Πανεπιστή-
ζωή του, παντρευόταν και δεν χώριζε, πίστευε σε ένα την επαφή αλλά κυρίως ίδια συμπεριφορά, όπως μιο. Ως Δραματοθεραπεύτρια στο Χατζηκυριάκειο Ίδρυ-
δόγμα, αναγνώριζε την αυθεντία και ακολουθούσε τους με τη ρήξη με τον Άλλον. αυτή που έχουμε μάθει. μα, στις φυλακές Κορυδαλού, σε δραματικές σχολές,
ανάλογους δρόμους που του προτάσσονταν από την Ρήξη με την προσωπική Παρ’όλα αυτά, οι συνα- με στελέχη επιχειρήσεων, με εξαρτημένους και
κοινωνία. ιστορία (πρόγονοι κ.ά.) ντήσεις που θα έχουμε τις οικογένειες τους, με καλλιτέχνες για την ανάπτυξη
Σήμερα η ταυτότητα είναι συνεχώς υπό διαμόρφω- και απώθηση αυτής, ρήξη στην πορεία της ζωής θα της δημιουργικότητάς τους.
ση. Και παρά την ελευθερία που προσφέρεται αυξάνεται με τις κοινωνικές ομά- αυξήσουν την εμπειρία Μέλος της Ένωσης Δραματοθεραπευτών και
και το άγχος γιατί η προσωπική ευθύνη των επιλογών δες, ρήξη με τα αντικεί- και θα καθορίσουν το Παιγνιοθεραπευτών Ελλάδας, του Συλλόγου Ελλήνων
είναι αποκλειστικά του υποκειμένου. μενα. Ο αποκλεισμός και δρόμο μας. Ψυχολόγων, της Ελληνικής Εταιρείας Κλινικής Κοινωνι-
Η ***Julia Kristeva λέει ότι, όταν το άτομο έρχεται η απομόνωση οδηγούν Συνήθως, θα επιλέξου- κής Ψυχολογίας κ.ά.
σε επαφή με το ξένο της ετερότητας αγωνιά. Αυτή η στην αλλοτρίωση καθώς με να συνευρεθούμε με Συμμετοχή σε πολλά συνέδρια με ανακοινώσεις.
***Julia Kristeva (1941): Βουλγαρικής & Γαλλικής καταγωγής φιλόσοφος, κριτικός λογοτεχνίας, Άρθρο της Δήμητρας Σταύρου που δημοσιεύτηκε στο People and Ideas,
ψυχαναλύτρια, κοινωνιολόγος, φεμινίστρια και, πιο πρόσφατα, μυθιστοριογράφος. Αρκετά μεγάλο 12 Δεκεμβρίου 2011
σώμα της εργασίας της περιλαμβάνει βιβλία και δοκίμια που απευθύνονται στη διακειμενικότητα.