Page 44 - mag_30
P. 44

από τις εκδόσεις
                                                                                                     ΡΟΕΣ


































                                                                                                ΤΟΛΣΤΟΪ
                                                                                       Ο ΠΑΤΗΡ ΣΕΡΓΙΟΣ

                                                                                      Στον Πατέρα Σέργιο καθρε-
                                                                                      φτίζεται η ψυχή του Τολστόι
                                                                                      με περισσότερη καθαρότη-
                                                                                      τα απ’ ό,τι σε οποιοδήποτε
                         ΤΣΒΑΪΧ                            ΑΛΑΡΚΟΝ                    άλλο έργο του. Στις αδυ-
   44
                         ΤΑΞΙΔΙ                          Ο ΘΑΝΑΤΟΣ                    ναμίες, τις φιλοδοξίες, τις

                 ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ                        ΚΙ Ο ΦΙΛΟΣ ΤΟΥ                   απογοητεύσεις και τους θρι-
                                                                                      άμβους του πρωταγωνιστή
               Μπορεί να επιβιώσει ένας            Τι συμβαίνει στις ζωές             αναγνωρίζουμε τις σκέψεις,
               έρωτας που έρχεται αντι-            των ανθρώπων όταν ο                τα συναισθήματα, τους προ-
               μέτωπος με την απόσταση,            Θάνατος, τούτη η άσπλα-            βληματισμούς και τις επιλο-
               το χρόνο, την προδοσία, τη          χνη θεότητα, δείξει επι-           γές του μεγάλου κλασικού.
               σκιά ενός παγκόσμιου πο-            τέλους οίκτο; Μπορεί μια           Ο συγγραφέας δίνει στον
               λέμου; Μήπως τελικά το              μελλοντική εξέλιξη να              ήρωά του όλο το πάθος και
               μεγαλύτερο εμπόδιο εί-              επηρεάσει και ν’ αλλάξει           τη δύναμη που έκρυβε και ο
               ναι αυτό που φαινομενικά            το παρελθόν; Ο Αλαρκόν,            ίδιος, τον κάνει να βιώσει με
               τον κρατάει ζωντανό – η             βαδίζοντας στα χνάρια              την ίδια ένταση την αίσθη-
               ανεκπλήρωτη φύση του,               του Πόε και προαναγγέλ-            ση του ανικανοποίητου, την
               το πέρασμά του στη σφαί-            λοντας  τον  Μπόρχες,  μας         αμφιβολία και την απόγνω-
               ρα του ονείρου; Ο Στέφαν            αφηγείται τη φανταστι-             ση, τελικά όμως τον βάζει ν’
               Τσβάιχ μάς αφηγείται την            κή ιστορία μιας φιλίας –ή          αναζητήσει τη λύτρωση που
               ιστορία ενός έρωτα που              μήπως την ιστορία μιας             για κείνον έμοιαζε αδύνατη.
               για χρόνια μοιάζει ανέφι-           φανταστικής  φιλίας;–  και,        Η νουβέλα αυτή, καρπός
               κτος, σε τούτη την ψυχο-            μ’ έναν διάχυτο λυρισμό            της ύστερης δημιουργίας
               λογική αλλά και έντονα              αλλά και υποδόρια ειρω-            του, δεν μας αποκαλύπτει
               αισθησιακή  νουβέλα,  η             νεία,  ξεγυμνώνει  τ’  αν-         απλώς τη φιλοσοφία του
               οποία ανακαλύφθηκε μετά             θρώπινα  πάθη και  μας             Τολστόι αλλά και τους λό-
               το θάνατό του κι ενέπνευ-           αποκαλύπτει ωμές αλή-              γους που ώθησαν τούτη την
               σε  τον Πατρίς  Λεκόντ  να          θειες, σε μια εμβληματική          αινιγματική φυσιογνωμία
               τη μεταφέρει στη μεγάλη             νουβέλα της λογοτεχνίας            να επιλέξει, στο τέλος της
               οθόνη.                              του φανταστικού.                   ζωής του, τη φυγή.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49