Page 45 - mag_34
P. 45
Όταν της Μαρίας Ποθητού
τΌ θέατρΌ
συναντα http://www.xamogelakia.com/
την
ψυχΌθέραπέία
ηθοποιός είναι μια ανάσα επηρεάζοντας καταλυτικά νοούμε, τους συγχωρούμε
μακριά από το θεατή και την εξέλιξη αυτή του θεά- και μέσα από αυτούς κατα-
τον αγγίζει καταλυτικά, τρου. τα έργα του α.τσέ- νοούμε, αγαπάμε, συγχω-
περνώντας μηνύματα όχι χωφ διδάχτηκαν από τον ρούμε, κομμάτια του δικού
μόνο με τα λόγια του έρ- ςτανισλάφσκι στο θέα- μας εαυτού, των δικών
γου, αλλά με όλο του το τρο τέχνης της μόσχας μας ανθρώπων, της δικής
είναι. Ο θεατής, ταυτίζεται στις αρχές του προηγού- μας ζωής.
με τον ήρωα, με μια κατά- μενου αιώνα. Ο τρόπος
σταση που αναπαρίσταται, ανάλυσης των ρόλων και Το θέατρο
νιώθοντας πως είναι και ο η δουλειά που έκαναν οι σαν θεραπεία
ίδιος μέρος αυτής. αισθά- ηθοποιοί, διαμόρφωσαν η ψυχοθεραπεία μέσω
νεται, αναβιώνει, μέχρι μια καινούργια μέθοδο, δράματος χρησιμοποιεί τα
να οδηγηθεί στην κάθαρ- τη μέθοδο ςτανισλάφσκι. θεραπευτικά στοιχεία του
ση, ίσως τη μεγαλύτερη «Αγάπα το έργο τέχνης δράματος και του θεάτρου
συμβολή του θεάτρου. για μέσα σου, όχι τον εαυτό στα πλαίσια της ψυχοθε-
τους λόγους αυτούς, το εί- σου μέσα σε αυτό», έλε- ραπευτικής διαδικασίας,
δος του θεάτρου που επη- γε ο ςτανισλάβσκι. χωρίς βέβαια να αποτελεί
ρέασε όλο τον κόσμο είναι το Ψυχολογικό θέατρο, παράσταση. χαρακτηρίζε- 45
το ψυχολογικό θέατρο. ταξίδεψε σε όλες τις χώ- ται ως μια βιωματική μέ-
ςτο Ψυχολογικό θέατρο, ρες της ευρώπης και πολ- θοδος η οποία προωθεί
ο ρόλος παίζεται βιωμα- λοί θεατρικοί συγγραφείς, τη δημιουργικότητα, τη
τικά και όχι παραστατικά. ασχολήθηκαν με αυτό, με φαντασία, τη γνώση, την
Ο ηθοποιός δεν δείχνει διασημότερο όλων, τον εσωτερική αναζήτηση και
απλά, παραστατικά, τι συμ- τένεσι Ουίλιαμς. εξέλιξη. ανήκει στις ψυχο-
βαίνει στο χαρακτήρα που Οι ήρωες του Ψυχολογι- δυναμικές θεραπείες και
υποδύεται, αλλά βιώνει τα κού θεάτρου, είναι απλοί αντλεί τις γνώσεις της από
συναισθήματα του ρόλου καθημερινοί άνθρωποι. την ψυχοθεραπεία, την
του. πολλά έργα θεατρι- Δεν έχουν να επιδείξουν κοινωνική ανθρωπολογία
κών συγγραφέων βασί- σπουδαία κατορθώματα, και το θέατρο. η δραμα-
ζονται στον ψυχισμό των ούτε διαφέρουν από έναν τοθεραπεία είναι μια σχε-
ανθρώπων, όπως τα έργα οποιοδήποτε καθημερινό τικά καινούρια θεραπευτι-
του Ίψεν, του ςτριμπεργκ, άνθρωπο. αυτό όμως που κή τακτική. τη συναντάμε
πρακτικά όμως το Ψυχο- κάνει τα έργα αυτά ξεχω- στις αρχαίες θεραπευτικές
λογικό θέατρο, άρχισε ριστά, είναι η ανάλυση του τελετουργίες και τις θεα-
να υλοποιείται με τα έργα ψυχισμού των ηρώων σε τρικές παραστάσεις πολ-
του τσέχωφ. Και βέβαια, βάθος, όχι μόνο ατομικά λών πολιτισμών, όμως τα
δεν είναι τυχαίο, πως η αλλά και σαν κοινωνική τελευταία τριάντα χρόνια
ψυχολογία αναπτύχθηκε συμπεριφορά. τους γνω- έκανε ξανά την εμφάνισή
ακριβώς εκείνη την εποχή, ρίζουμε βαθιά, τους κατα- της ως σύγχρονη θερα-