Page 45 - mag_34
P. 45

Όταν                                                              της Μαρίας Ποθητού

                    τΌ θέατρΌ

                     συναντα                                                       http://www.xamogelakia.com/
                          την

                ψυχΌθέραπέία


               ηθοποιός είναι μια ανάσα            επηρεάζοντας  καταλυτικά            νοούμε, τους συγχωρούμε
               μακριά από το θεατή και             την εξέλιξη αυτή του θεά-           και μέσα από αυτούς κατα-

               τον αγγίζει καταλυτικά,             τρου. τα έργα του α.τσέ-            νοούμε, αγαπάμε, συγχω-
               περνώντας μηνύματα όχι              χωφ διδάχτηκαν από τον              ρούμε, κομμάτια του δικού
               μόνο με τα λόγια του έρ-            ςτανισλάφσκι στο  θέα-              μας εαυτού, των δικών
               γου, αλλά με όλο του το             τρο  τέχνης  της  μόσχας            μας ανθρώπων, της δικής
               είναι. Ο θεατής, ταυτίζεται         στις αρχές του προηγού-             μας ζωής.

               με τον ήρωα, με μια κατά-           μενου  αιώνα.  Ο  τρόπος
               σταση που αναπαρίσταται,            ανάλυσης των ρόλων και              Το θέατρο
               νιώθοντας πως είναι και ο           η δουλειά που έκαναν οι             σαν θεραπεία

               ίδιος μέρος αυτής. αισθά-           ηθοποιοί,  διαμόρφωσαν              η ψυχοθεραπεία μέσω
               νεται, αναβιώνει, μέχρι             μια καινούργια μέθοδο,              δράματος χρησιμοποιεί τα
               να οδηγηθεί στην κάθαρ-             τη μέθοδο ςτανισλάφσκι.             θεραπευτικά στοιχεία του
               ση,  ίσως τη μεγαλύτερη             «Αγάπα το έργο τέχνης               δράματος και του θεάτρου
               συμβολή του θεάτρου. για            μέσα σου, όχι τον εαυτό             στα πλαίσια της ψυχοθε-

               τους λόγους αυτούς, το εί-          σου μέσα σε αυτό», έλε-             ραπευτικής  διαδικασίας,
               δος του θεάτρου που επη-            γε ο ςτανισλάβσκι.                  χωρίς βέβαια να αποτελεί
               ρέασε όλο τον κόσμο είναι           το Ψυχολογικό  θέατρο,              παράσταση.  χαρακτηρίζε-                 45

               το ψυχολογικό θέατρο.               ταξίδεψε σε όλες τις χώ-            ται ως μια βιωματική μέ-
               ςτο Ψυχολογικό  θέατρο,             ρες της ευρώπης και πολ-            θοδος η οποία προωθεί
               ο ρόλος παίζεται βιωμα-             λοί θεατρικοί συγγραφείς,           τη δημιουργικότητα, τη
               τικά και όχι παραστατικά.           ασχολήθηκαν με αυτό, με             φαντασία, τη γνώση, την
               Ο ηθοποιός δεν δείχνει              διασημότερο όλων, τον               εσωτερική αναζήτηση και

               απλά, παραστατικά, τι συμ-          τένεσι Ουίλιαμς.                    εξέλιξη. ανήκει στις ψυχο-
               βαίνει στο χαρακτήρα που            Οι  ήρωες  του  Ψυχολογι-           δυναμικές θεραπείες και
               υποδύεται, αλλά βιώνει τα           κού θεάτρου, είναι απλοί            αντλεί τις γνώσεις της από

               συναισθήματα του ρόλου              καθημερινοί       άνθρωποι.         την ψυχοθεραπεία, την
               του.  πολλά έργα  θεατρι-           Δεν έχουν να επιδείξουν             κοινωνική ανθρωπολογία
               κών συγγραφέων βασί-                σπουδαία  κατορθώματα,              και το θέατρο. η δραμα-
               ζονται  στον  ψυχισμό  των          ούτε διαφέρουν από έναν             τοθεραπεία είναι μια σχε-
               ανθρώπων, όπως τα έργα              οποιοδήποτε καθημερινό              τικά καινούρια θεραπευτι-

               του Ίψεν, του ςτριμπεργκ,           άνθρωπο. αυτό όμως που              κή  τακτική.  τη  συναντάμε
               πρακτικά  όμως  το  Ψυχο-           κάνει τα έργα αυτά ξεχω-            στις αρχαίες θεραπευτικές
               λογικό  θέατρο, άρχισε              ριστά, είναι η ανάλυση του          τελετουργίες και τις θεα-

               να υλοποιείται με τα έργα           ψυχισμού  των  ηρώων  σε            τρικές παραστάσεις πολ-
               του  τσέχωφ.  Και  βέβαια,          βάθος, όχι μόνο ατομικά             λών πολιτισμών, όμως τα
               δεν είναι τυχαίο, πως η             αλλά και σαν κοινωνική              τελευταία τριάντα χρόνια
               ψυχολογία  αναπτύχθηκε              συμπεριφορά.  τους γνω-             έκανε ξανά την εμφάνισή
               ακριβώς εκείνη την εποχή,           ρίζουμε βαθιά, τους κατα-           της ως σύγχρονη θερα-
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50