Page 25 - mag_56
P. 25
από τις εκδόσεις
PRINTA
naBoKoV
GoetHe η ςΚΟτεινη Καμαρα
περι τεχνης Η έφηβη Μάγδα της Σκοτεινής
Ο Γκαίτε υπήρξε ένθερμος κάμαρας προεικονίζει ήδη τη
λάτρης της Τέχνης, στη μελέ- διάσημη «Λολίτα». Γυναίκα-
τη της οποίας αφιέρωσε με- παιδί, πλάσμα καταστροφικό
γάλο μέρος του χρόνου του. GoetHe συνάμα και ασήμαντο, εισβάλ-
Η ποιητική και οξυδερκής μα- λει στη ζωή του εραστή της,
τιά του εισχωρεί με αξιοθαύ- θεωρια ενός αξιοσέβαστου αστού και
μαστη διεισδυτικότητα στα των χρωματων οικογενειάρχη, για να του χα-
ζητήματα της καλλιτεχνικής Η έκδοση αφορά το διδακτικό ρίσει ευτυχία, για να τον ρίξει
δημιουργίας. Τα κείμενα του μέρος της Θεωρίας των Χρω- στο έρεβος. Kι ο αναγνώστης
Γκαίτε για την Τέχνη που περι- μάτων του μεγάλου Γερμανού παρακολουθεί συνεπαρμένος
λαμβάνονται στον τόμο αυτό λογοτέχνη και φυσιοδίφη. Πε- αυτόν τον άντρα, που αφήνει 25
αποτελούν πολύτιμο σύμβου- ριέχει τη διδασκαλία του για τον καταστροφικό του έρωτα
λο κάθε καλλιεργημένου αν- την προέλευση, τη δημιουργία να σαρώσει τα πάντα, να δι-
θρώπου. Η γενική αισθητική, και τους κανόνες που διέπουν ολισθαίνει αργά προς την κό-
η τέχνη της κλασικής αρχαι- την αρμονία των χρωμάτων. λαση.
Πρόκειται για μια ολοκληρω-
ότητας και η μεσαιωνική και μένη θεωρία, την οποία δια-
αναγεννησιακή τέχνη είναι μόρφωσε μετά από έρευνες, Γραμμένη στα ρωσικά στη δε-
οι τρεις ενότητες στις οποίες πειράματα και παρατηρήσεις καετία του 1930, όταν ο συγ-
εντάσσονται τα εν λόγω κεί- πολλών ετών και σε συνεχή γραφέας ζούσε στο Βερολίνο,
μενα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αντιδιαστολή προς την αντί- η Σκοτεινή κάμαρα παρουσιάζει
για τον Έλληνα αναγνώστη στοιχη θεωρία του Νεύτωνα. έναν τύπο ήρωα που έμελλε να
έχουν τα κεφάλαια που ανα- επαναληφθεί πολλές φορές στο
φέρονται στα Μάρμαρα του Το βιβλίο παρουσιάζει ιδιαίτε- έργο του Ναμπόκοφ: γοητεύεται
Παρθενώνος (Ελγίνεια) και ρο ενδιαφέρον τόσο για τους από μια γυναίκα και παράλληλα
στο Ανάγλυφο της Φιγάλειας, ερευνητές της φύσης, που προ- χάνει σιγά σιγά τον εαυτό του.
αλλά και η πληθώρα των πα- σεγγίζουν το θέμα θεωρητικά, Εδώ τον καταστροφικό ρόλο
ρατηρήσεων του διαπρεπούς όσο και για τους καλλιτέχνες παίζει κιόλας μια κοπελίτσα, προ-
Γερμανού ποιητή για το μεγα- τους οποίους αγγίζει η αισθη- άγγελος της Λολίτας. Άνθρωπος
λείο της αρχαίας τέχνης. τική πλευρά του ζητήματος, αξιοσέβαστος, με θέση στην κοι-
αλλά και για τον κάθε σκε-
πτόμενο αναγνώστη που δεν νωνία, ο Κρέτομαρ χωρίζει με
διστάζει να δει την επιστήμη τη γυναίκα του, βλέπει την κόρη
των χρωμάτων μέσα από ένα του να πεθαίνει και, τυφλωμένος
διαφορετικό πρίσμα από αυτό πια και ο ίδιος, οδεύει προς την
που χρησιμοποιεί η σύγχρονη τρέλα. Θέμα τραγωδίας που η
επιστήμη... λογοτεχνική ευφυΐα του Ναμπό-
κοφ σώζει ανά πάσα στιγμή από
το μελόδραμα.