Page 25 - mag_56
P. 25

από τις εκδόσεις
                                                 PRINTA




















                                                                                               naBoKoV
                         GoetHe                                                         η ςΚΟτεινη Καμαρα
                      περι τεχνης                                                      Η έφηβη Μάγδα της Σκοτεινής

               Ο Γκαίτε υπήρξε ένθερμος                                                κάμαρας προεικονίζει ήδη τη
               λάτρης της Τέχνης, στη μελέ-                                            διάσημη «Λολίτα». Γυναίκα-
               τη της οποίας αφιέρωσε με-                                              παιδί, πλάσμα καταστροφικό
               γάλο μέρος του χρόνου του.                    GoetHe                    συνάμα και ασήμαντο, εισβάλ-
               Η ποιητική και οξυδερκής μα-                                            λει στη ζωή του εραστή της,
               τιά του εισχωρεί με αξιοθαύ-                  θεωρια                    ενός αξιοσέβαστου αστού και
               μαστη διεισδυτικότητα στα               των χρωματων                    οικογενειάρχη, για να του χα-
               ζητήματα της καλλιτεχνικής          Η έκδοση αφορά το διδακτικό         ρίσει ευτυχία, για να τον ρίξει
               δημιουργίας. Τα κείμενα του         μέρος της Θεωρίας των Χρω-          στο έρεβος. Kι ο αναγνώστης
               Γκαίτε για την Τέχνη που περι-      μάτων του μεγάλου Γερμανού          παρακολουθεί συνεπαρμένος
               λαμβάνονται στον τόμο αυτό          λογοτέχνη και φυσιοδίφη. Πε-        αυτόν τον άντρα, που αφήνει              25
               αποτελούν πολύτιμο σύμβου-          ριέχει τη διδασκαλία του για        τον καταστροφικό του έρωτα
               λο κάθε καλλιεργημένου αν-          την προέλευση, τη δημιουργία        να σαρώσει τα πάντα, να δι-
               θρώπου. Η γενική αισθητική,         και τους κανόνες που διέπουν        ολισθαίνει αργά προς την κό-
               η τέχνη της κλασικής αρχαι-         την αρμονία των χρωμάτων.           λαση.
                                                   Πρόκειται για μια ολοκληρω-
               ότητας και η μεσαιωνική και         μένη θεωρία, την οποία δια-
               αναγεννησιακή τέχνη είναι           μόρφωσε μετά από έρευνες,           Γραμμένη στα ρωσικά στη δε-
               οι τρεις ενότητες στις οποίες       πειράματα και παρατηρήσεις          καετία του 1930, όταν ο συγ-
               εντάσσονται τα εν λόγω κεί-         πολλών ετών και σε συνεχή           γραφέας  ζούσε στο Βερολίνο,
               μενα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον          αντιδιαστολή προς την  αντί-        η Σκοτεινή κάμαρα παρουσιάζει
               για τον Έλληνα αναγνώστη            στοιχη θεωρία του Νεύτωνα.          έναν τύπο ήρωα που έμελλε να
               έχουν τα κεφάλαια που ανα-                                              επαναληφθεί πολλές φορές στο
               φέρονται στα Μάρμαρα του            Το βιβλίο παρουσιάζει ιδιαίτε-      έργο του Ναμπόκοφ: γοητεύεται
               Παρθενώνος (Ελγίνεια) και           ρο ενδιαφέρον τόσο για τους         από μια γυναίκα και παράλληλα
               στο Ανάγλυφο της Φιγάλειας,         ερευνητές της φύσης, που προ-       χάνει σιγά σιγά τον εαυτό του.
               αλλά και η πληθώρα των πα-          σεγγίζουν το θέμα θεωρητικά,        Εδώ  τον  καταστροφικό  ρόλο
               ρατηρήσεων του διαπρεπούς           όσο και για τους καλλιτέχνες        παίζει κιόλας μια κοπελίτσα, προ-
               Γερμανού ποιητή για το μεγα-        τους οποίους αγγίζει η αισθη-       άγγελος της Λολίτας. Άνθρωπος
               λείο της αρχαίας τέχνης.            τική πλευρά του ζητήματος,          αξιοσέβαστος, με θέση στην κοι-
                                                   αλλά και για τον κάθε σκε-
                                                   πτόμενο αναγνώστη που δεν           νωνία, ο Κρέτομαρ χωρίζει με
                                                   διστάζει να δει την επιστήμη        τη γυναίκα του, βλέπει την κόρη
                                                   των χρωμάτων μέσα από ένα           του να πεθαίνει και, τυφλωμένος
                                                   διαφορετικό πρίσμα από αυτό         πια και ο ίδιος, οδεύει προς την
                                                   που χρησιμοποιεί η σύγχρονη         τρέλα. Θέμα τραγωδίας που η
                                                   επιστήμη...                         λογοτεχνική ευφυΐα του Ναμπό-

                                                                                       κοφ σώζει ανά πάσα στιγμή από
                                                                                       το μελόδραμα.
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30