Page 91 - mag_62
P. 91
της Ειρήνης Μανδηλαρά
ή είρήνή μανδήλαρα l «Ήταν τον καιρό που περιπλανιόμουν ανακαλύψει και να κατανοήσει τον εαυ-
μαΣ παρουΣίαζεί... στην Χριστιάνια πεινασμένος… Ξύπνη- τό του και την τελειότερη καλλιτεχνική
του έκφραση. Το βιβλίο δοκιμάζει έξοχα
σα στη σοφίτα μου. Άκουσα ένα ρολόι
«h πeina» να χτυπάει έξι, η μέρα χάραζε. Κιόλας την ψυχοδυναμική της αλλοτρίωσης και
είχαν τα ανεβοκατεβάσματα στις σκά-
της εμμονής, ζωγραφίζοντας ένα αξέχα-
στο πορτραίτο ενός ανθρώπου που οδη-
λες. Από τη μεριά της πόρτας οι τοίχοι
Κνουτ Χάμσουν του δωματίου μου ήταν ταπετσαρισμέ- γείται από δυνάμεις πέρα από τον έλεγχό
του στο χείλος της αυτοκαταστροφής. Θα
νοι με παλιά φύλλα της εφημερίδας
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ «Μοργκεμπάλντεν»… Μόλις άνοιξα τα συναρπάσει σίγουρα τους βιβλιολάτρεις
μάτια μου, αναρωτήθηκα αν θα ήμουν που τους αρέσει να δοκιμάζονται μελε-
και σήμερα δυστυχισμένος. Αυτό απα- τώντας τις ακρότητες της ανθρώπινης
σχολούσε κάθε πρωί το κεφάλι μου. ψυχής.
Τον τελευταίο καιρός είχα ζήσει πολύ Το έργο βασίστηκε στις πολλές δυσά-
σκληρά…» ρεστες εμπειρίες του Χάμσουν στην
Αυτές είναι οι πρώτες αράδες της «Πεί- πρωτεύουσα της Νορβηγίας Χριστιάνια
νας» που έγραψε ο -κατά τον Ισαάκ (Όσλο). Γραμμένο σε πρώτο πρόσωπο
Μπάσεβις Σίνγκερ -πατέρας της μοντέρ- είναι η ιστορία ενός νεαρού συγγρα- 91
νας λογοτεχνίας Νορβηγός συγγραφέας φέα εξαιρετικής ευαισθησίας, ο οποίος,
Κνουτ Χάμσουν. Γεννημένος φτωχός απογυμνωμένος από όλη την περιουσία
στην αγροτική Νορβηγία, ο Χάμσουν του και χωρίς αξιόπιστα μέσα στήριξης,
ήταν σε μεγάλο βαθμό αυτοδίδακτος και πρόκειται να χαθεί από την ακραία πεί-
δεν διέθετε τόσο το κοινωνικό όσο και να. Το βιβλίο περιέχει μικρή δράση με
το πνευματικό υπόβαθρο που συνδέεται την παραδοσιακή έννοια. Με εξαίρεση
συνήθως με τους Ευρωπαίους λογοτέ- την αφήγηση μερικών προσπαθειών για
χνες της εποχής του. «Η Πείνα» δημο- την εξασφάλιση της απασχόλησης και
σιεύτηκε το 1890, συγκαταλέγεται στα την αναφορά μιας σύντομης συνάντησης
πρώτα και κατά πολλούς καλύτερα έργα με μια κυρία της μεσαίας τάξης, το κεί-
του κι έγραψε πραγματικά λογοτεχνι- μενο αποτελείται σχεδόν αποκλειστικά
κή ιστορία. Διαβάζοντας αυτό το ισχυρό από τις αναφορές της ψυχικής ζωής του
αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα μπορείς αφηγητή κατά τις περιόδους της πείνας.
να περιμένεις τα πάντα. Τρομακτικούς Η εμπειρία της πείνας σίγουρα δεν ήταν
Καφκικούς παραλογισμούς, αποξηρα- ασυνήθιστη μεταξύ των καλλιτεχνών
μένες υπαρξιακές ιδέες κι αυτοβιογρα- εκείνη την εποχή και οι κοινωνικές συ-
φικές αναζητήσεις που θυμίζουν έντονα νέπειες της πείνας φαίνονται πρωταρ-
Τσαρλς Μπουκόφσκι. χικά στην νατουραλιστική λογοτεχνία
«Η Πείνα» μας μιλά για την άθλια φτώ- των Σκανδιναβικών χωρών. Ο Χάμσουν
χεια, την πείνα και την απελπισία ενός ωστόσο περιγράφει εξαιρετικά τις παρά-
νεαρού συγγραφέα που πασχίζει να ξενες νοητικές λειτουργίες και τον τρό-