Page 45 - mag_62
P. 45

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                  http://psyhismos.blogspot.gr/








               Η ψυχική δύναμη αναγνωρίζεται σε πολλές διαφο-                          όντας ουσιαστικά παρό-

               ρετικές εκφάνσεις της προσωπικότητας είτε υπάρχει                       ντες στην συνάντηση με
               είτε δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα προς αντιμετώπι-                       τον άλλον άνθρωπο.
               ση-λύση.
                                                                                       • Είναι καλός ακροα-

               Ένας ψυχικά δυνατός άνθρωπος λοιπόν διακρίνεται                         τής σε διάλογο χωρίς
               από τα εξής σημεία-συμπεριφορές:                                        να διακόπτει. Εκθέτει
                                                                                       την άποψή του αργότε-

               • Τη φωνή. Φυσικά και δεν εννοούμε το να φωνά-                          ρα, αφού έχει ακούσει
               ζει. Αναφέρομαι στην φωνή που έχει ένα καλό στή-                        ενεργητικά πριν τον συ-
               ριγμα στο σώμα και δεν βγαίνει από τον λάρυγγα                          νομιλητή του.
               σαν  ψέλλισμα,  ψίθυρος  ή  στριγκλιά. Καθένας  έχει

               αυτή την δυνατότητα για μία καλά στηριγμένη φωνή,                       •  Ανθεκτικότητα.  Η
               αλλά η εξατομίκευση  (δηλ. η πραγματική ενηλικίωση)                     λέξη κλειδί των τελευ-
               είναι προαπαιτούμενο για να εκδηλωθεί.  Η απουσία                       ταίων δεκαετιών παγκο-

               της φωνής δεν σημαίνει ησυχία, αλλά την υποταγή                         σμίως. Η ανθεκτικότητα
               και συμμόρφωση σε ηγεμονικές απόψεις (πατέρα,                           αρχίζει να χρησιμοποι-                   45
               μητέρας, συζύγου κλπ αν μιλάμε στα πλαίσια της οι-                      είται ευρέως στον το-

               κογένειας).  Ενδιαφέρουσα  πάνω  σε  αυτό  το  θέμα                     μέα της οικολογίας για
               είναι η δουλειά του Ardener για τις άφωνες ομάδες                       την  ανθεκτικότητα  των
               (muted groups).                                                         οικοσυστημάτων σήμε-

                                                                                       ρα και μετά επεκτείνεται
               •  Το  βλέμμα. υπάρχουν πολλές εκδοχές βλεμμά-                          στην πολιτική οικονομία
               των. Το βλέμμα που αποφεύγει, που κρύβεται, που                         και ιδιαίτερα για να ορί-
               συνεχώς τρεμοπαίζει κλπ είναι βλέμματα που δηλώ-                        σει ζητήματα του καπι-

               νουν απουσία δύναμης. Το αντίθετο, το βλέμμα της                        ταλιστικού συστήματος,
               ψυχικής δύναμης δεν είναι αυτό που κρίνει και "κό-                      σχετικά με τα όρια κέρ-
               βει" (αυτό που επιθυμεί εκούσια ή ακούσια την εξου-                     δους, παραγωγής και

               σία πάνω στον άλλον) αλλά αυτό του σοφού, που                           κατανάλωσης.  Σε  ό,τι
               "χωράει", κατανοεί, δεν προκαλεί (ας εξαιρέσουμε                        μας αφορά όμως, η αν-
               το φλερτ), δεν ενδιαφέρεται για αναμέτρηση, και                         θεκτικότητα εκφράζεται,
               δεν σκιάζεται.                                                          κυρίως, ως ψυχική χω-

                                                                                       ρητικότητα.
               • ο τρόπος που το σώμα εκδηλώνει την παρου-
               σία του στον χώρο με την στάση του, τις κινή-                           • Συγχωρεί. Η συγχώ-

               σεις του κλπ. Ο χώρος που το σώμα καταλαμβάνει.                         ρεση δεν αποτελεί καθή-
               Συρρικνώνεται; Έχει ιμπεριαλιστικές τάσεις; Πολλά                       κον. Ωστόσο χρειάζεται
               μπορούμε να καταλάβουμε απλά παρατηρώντας και                           δύναμη για να συγχω-
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50