Page 115 - mag_73
P. 115

της Λίλλυς Παπασπυροπούλου







































               αυτή την οπτική, οι Κοέν επιτίθενται                  του Φιλμ Νουάρ και ακόμα του Γουέ-
               στις αξίες της επιτυχίας και του θρι-                 στερν. Το τελευταίο εμφανίζεται με την
               άμβου που πρεσβεύει το χολιγουντι-                    υποβλητική φωνή του αφηγητή με το

               ανό σινεμά, κριτικάροντας τις ταινίες                 κατάλληλο λεξιλόγιο και την προφορά,
               που συντηρούν την ψευδαίσθηση ότι                     τη μουσική (Tumbling Tumbleweeds),                        115 115

               όλα είναι δυνατά για τους ελεύθερους                  τα γραφικά του Ζενερίκ, την επιλογή
               πολίτες ενός πανίσχυρου έθνους. Ο                     του ειδικευμένου στα Γουέστερν ηθο-
               Ντουντ και η παρέα του εκπροσω-                       ποιού Σαμ Έλιοτ. Όλα αυτά αποτελούν

               πούν  όμως την αρνητική  πλευρά της                   μια  έμμεση αναφορά  στο  είδος  που
               Αμερικής, την ανατροπή του μύθου,                     κατά τον κριτικό Αντρέ Μπαζέν «είναι

               ο ήρωας είναι υποταγμένος στα γεγο-                   επικό και όπως οι τραγωδίες, βασίζε-
               νότα που τον ξεπερνούν, οι πρωταγω-                   ται στο μύθο, αυτόν της γέννησης της
               νιστές δεν εξελίσσονται ψυχολογικά                    Αμερικής, της εγκαθίδρυσης της δι-

               γιατί δεν φτάνουν στην επιτυχία, όπως                 καιοσύνης και του σεβασμού της». Ο
               δεν υπάρχει και η δραματουργική εξέ-                  κοινωνικοπολιτικός περίγυρος, αυτός

               λιξη: σύμφωνα με τις νόρμες του Χό-                   της αμερικάνικης επέμβασης στο Ιράκ,
               λιγουντ, μια ταινία πρέπει να έχει μια                δεν χρησιμεύει μόνο για να δέσει την
               δυνατή κατάληξη που δεν αφήνει κα-                    ταινία με την πραγματικότητα της επο-

               μιά  ερώτηση  αναπάντητη  και  κλείνει                χής, αλλά μπορεί η επιλογή αυτή να
               με ένα εντυπωσιακό φινάλε, δομή που                   ερμηνευθεί σαν μια κάποια κριτική του

               απέχει πολύ από αυτήν του Μεγάλου                     πολέμου αυτού, τη στιγμή που ο πατρι-
               Λεμπόφσκι. Αντί γι αυτό υπάρχει μια                   ωτισμός και ο φιλόνικος χαρακτήρας
               πλήρης αποδόμηση των δύο ειδών                        των  Αμερικανών, συνδέονται άμεσα

               που δημιούργησαν τον παντοδύνα-                       με τις αξίες της επιτυχίας, του θριάμ-
               μο ήρωα της βιομηχανίας του σινεμά,                   βου και του ηρωισμού. Μια εύστοχη
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120