Page 25 - mag_79
P. 25
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Η ΑθΗνΑ κέντρο
τΗς φιλοςοφιΑς
φορολογώντας τους και προσφέ- Όπως για παράδειγμα ο Παρθενώ-
ροντάς τους μια μορφή προστασί- νας, που τυπικά ήταν λατρευτικός
ας. Τα χρήματα που συνέρρεαν συ- χώρος, ναός, στην πραγματικότητα
γκεντρώνονταν αρχικά στο κοινό όμως ήταν ένα μνημείο για τη δόξα
ταμείο της συμμαχίας στη Δήλο το και το μεγαλείο της πόλης.
οποίο αργότερα μεταφέρθηκε στην Μετά, λοιπόν, τους Περσικούς Πο- 25
Αθήνα, στον Παρθενώνα. Οι συμ- λέμους, η Αθήνα γίνεται η πιο πλού-
μαχικές εισφορές έδωσαν τη δυνα- σια, η πιο ισχυρή και η πιο πολυάν-
τότητα στους Αθηναίους να πραγ- θρωπη πόλη της αρχαίας Ελλάδας.
ματοποιήσουν τα περίφημα μεγάλα Υπολογίζεται ότι στα κλασικά χρό-
έργα που θαυμάζουμε ακόμα σήμε- νια, δηλαδή πριν τη φθορά και την
ρα. Όλα έγιναν ακριβώς αυτή την καταστροφή που προκάλεσε ο Πε-
εποχή, μετά τους Περσικούς πολέ- λοποννησιακός Πόλεμος, η Αθήνα
μους και πριν τον Πελοποννησιακό είχε γύρω στους 500.000 κατοί-
Πόλεμο, στα 30 περίπου χρόνια κους. Μόνο ένα μικρό ποσοστό
που μεσολάβησαν, την εποχή δη- ήταν γηγενείς αθηναίοι πολίτες.
λαδή του Περικλή, περίοδο που την Στην πόλη συνωστίζονται άνθρω-
αποκαλούμε χρυσή τριακονταετία. ποι από όλη την Ελλάδα, γιατί πρό-
Η Αθήνα λοιπόν απέκτησε τεράστια σφερε τις περισσότερες ευκαιρίες
αίγλη. Τα μνημεία της αποδεικνύουν για πλουτισμό ως μεγάλη ναυτική
τη δόξα της και τις δυνατότητες που δύναμη και κέντρο του πανελλήνι-
είχε αυτή η πόλη να οικοδομεί με- ου και μεσογειακού εμπορίου και
γαλοπρεπή κτίρια, άξια να μείνουν ως καλλιτεχνικό και γενικότερα
στον χρόνο, τα οποία ήταν ταυτό- πνευματικό κέντρο.
χρονα και κέντρα καλλιτεχνικής Ενώ λοιπόν μέχρι τώρα δεν υπήρ-
δραστηριότητας και δημιουργίας. χαν γνωστοί αθηναίοι στοχαστές,