Page 63 - magazine_86
P. 63
από τις εκδόσεις
ΡΟΕΣ
MARTIN HEIDEGGER
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
στοχασμό. Δι’ αυτού πραγματώνεται η
σχέση του ανθρώπου προς το Είναι και
εκφράζεται το ίδιο το Είναι μέσα στην
γλώσσα. Η παραποίηση του στοχασμού
σε τεχνικού χαρακτήρα λογισμό και της
γλώσσας σε απλό εργαλείο έχει απο-
κόψει τον άνθρωπο από το Είναι, καθι- 63
στώντας τον ανέστιο. Ο άνθρωπος δεν
είναι –όπως, χάρη στην τεχνολογία, πα-
ρουσιάζεται σήμερα– ο «δεσπότης του
όντος», αλλά ο «γείτονας και ποιμένας»
τού Είναι. Όλες οι μορφές Ουμανισμού
μέχρι και σήμερα βασίζονται σε μία με-
ταφυσική ερμηνεία φύσης και ιστορίας
και υπερπηδούν την πρωταρχική σχέση
του ανθρώπου με το Είναι.
Η Επιστολή για τον ανθρωπισμό αποτε-
λεί την πρώτη δημοσίευση στην οποία ο
Πώς να ξαναδώσουμε νόημα στην Heidegger εκθέτει την μετά την «στρο-
λέξη «ανθρωπισμός»; Σ’ αυτό το ερώ- φή» φιλοσοφία του, τον στοχασμό δηλ.
τημα –διατυπωμένο από τον φιλόσο- που ανέπτυξε, τροποποιώντας την προ-
φο J. Beaufret– απαντά ο Heidegger γενέστερη θέση του, από τις αρχές της
στην πραγματεία του Επιστολή για τον δεκαετίας του ’30. Η πραγματεία αυτή
ανθρωπισμό (1946), εκθέτοντας ταυ- παρέχει την ίσως πιο μεστή και βατή πα-
τόχρονα, με την αφορμή αυτή, βασικά ρουσίαση κεντρικών θέσεων της ύστε-
στοιχεία της φιλοσοφίας του. ρης σκέψης του μεγάλου αυτού φιλοσό-
Η ουσία του ανθρώπου έγκειται στον φου του 20ού αιώνα.