Page 85 - mag_102
P. 85

Ο αξέχαστος ηθοποιός  Βασίλης Λογο-                   α) Το ότι  ο Βασίλης Λογοθετίδης ενέ-
                θετίδης «έφυγε» από τη ζωή το Σάββατο                 πνευσε τους θεατρικούς συγγραφείς,

                της Μικρής Αποκριάς 20 Φεβρουαρίου                    πλάθοντας έναν ιδανικό τύπου ανθρω-
                1960 και σε ηλικία μόλις εξήντα δύο ετών              πάκου και ταλαιπωρημένου Έλληνα,
                (και κατά την πιθανότερη άποψη που τον                πάνω στον οποίο εμπνεύστηκαν τα έργα

                φέρει να είχε γεννηθεί το 1898, μολονότι              τους κυρίως οι Σακελλάριος-Γιαννακό-
                άλλες  πηγές  προσδιορίζουν  λίγο  αργό-              πουλος, αλλά όχι μόνο (επίσης ο Ψαθάς,

                τερα τη γέννησή του, συγκεκριμένα το                  ο Τζαβέλλας και πολλοί άλλοι). Και αυτό
                1900, αν και αναφέρονται κατά καιρούς                 πρώτος πάντοτε το παραδεχόταν και το
                και κάποιες άλλες, μάλλον αβάσιμες,                   διατύπωνε ρητά ο ίδιος ο Αλέκος Σα-

                χρονολογίες).                                         κελλάριος. Απόδειξη το ότι δημοφιλείς
                Οι γνωστές κινηματογραφικές ταινίες του               κινηματογραφικές ταινίες με πρωταγω-

                Βασίλη Λογοθετίδη (αν και λιγότερες από               νιστές όπως ο Χατζηχρήστος («Ο Ηλίας
                δέκα στον αριθμό, μόλις εννιά) αρκούνε,               του 16ου»), ο Ευθυμίου («Ένας βλάκας
                για να μας αποδείξουνε το μέγεθος της                 και μισός»), ο Κωνσταντίνου («Η δε γυνή

                αξίας του: Η τελευταία του ταινία, «Ένας              να φοβείται τον άνδρα»), ο Ηλιόπουλος
                ήρωας με παντούφλες» ή το δραματικό                   («Θανασάκης ο Πολιτευόμενος»), ο Σταυ-

                έργο «Δεσποινίς ετών 39», στις οποίες                 ρίδης («Τα κίτρινα γάντια»), ο Βέγγος («Θα                85
                ταινίες νομίζει με τρόπο τραγικό (και σαν             σε κάνω βασίλισσα») και πολλά άλλα
                ήρωας  αρχαίας  τραγωδίας)  ότι  ελέγχει              έργα, βασίστηκαν σε θεατρικές επιτυχίες

                τα πάντα, αλλά τελικά δεν ελέγχει τίπο-               που έπαιξε ο Λογοθετίδης στο θέατρο ή
                τα. Το πρώτο σκετς της σπονδυλωτής                    που γράφτηκαν για τον ίδιο (το ίδιο ισχύ-

                «Κάλπικης Λίρας», το οποίο, όπως έχει                 ει και για σενάρια ταινιών, όπως το «Μια
                γραφτεί, θυμίζει κάτι από Τσάπλιν. Η κο-              ζωή την έχουμε»). Πρόκειται για πρωτα-
                ρυφαία του, ίσως, κινηματογραφική στιγ-               γωνιστικούς τύπους, οι οποίοι βασίστη-

                μή, ο κλασικός σατιρικός εφιάλτης του                 καν πάνω στο φαινόμενο «Λογοθετίδης».
                1948,  «Οι Γερμανοί Ξανάρχονται», ένα                 Εκεί ακριβώς δηλαδή που βασίστηκε και
                φιλμ που σώθηκε από την καταστροφή                    η επιτυχία όλων όσοι κέρδισαν κατόπιν

                χάρη σε μια κόπια, που την είχε στείλει               τους συγκεκριμένους ρόλους (και ο κα-
                ως δώρο ο Φιλοποίμην Φίνος σε ένα συ-                 θένας  τους  για  διαφορετικούς  λόγους),
                νεργάτη του στην Αυστραλία.                           παίζοντάς τους ως πρωταγωνιστές στο

                Κρίμα που ταινίες, όπως ο «Κακός Δρό-                 σινεμά.

                μος» (ελληνοτουρκική παραγωγή του                     β)  Η λαοφιλία του Βασίλη Λογοθετίδη
                1933) ή η «Μαντάμ Σουσού» του Μου-                    (στο θέατρο και τον κινηματογράφο) και
                ζενίδη (αμφότερες με τον Λογοθετίδη,                  η αγάπη του κόσμου προς το πρόσωπό

                εκτός των άλλων, στο πρωταγωνιστικό                   του, αποδείχτηκαν, στην πράξη, την ημέ-
                καστ)  έχουν  χαθεί,  ίσως  και  για  πάντα.          ρα της κηδείας του. Η τότε προσέλευση

                Ωστόσο, το ανωτέρω υλικό κινηματογρα-                 του κόσμου, στην πλατεία της Μητροπό-
                φικής αθανασίας επιβεβαιώνει δύο βα-                  λεως και κατόπιν στο Πρώτο Νεκροτα-
                σικά πράγματα:                                        φείο, περιγράφεται (διασταυρωμένα από
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90