Page 12 - mag_101
P. 12

ΑΣ φΙΛοΣοφήΣουμε…











               νηση. Ο Αλέξανδρος θεωρούσε τον                       Οι Ασιάτες ήταν περισσότερο βολι-

               εαυτό του πρωτίστως απόστολο του                      κοί αρκεί οι θρησκευτικές προλήψεις
               Ελληνισμού, όμως σιγά-σιγά καθώς                      τους να παρέμεναν σεβαστές. Αυτό
               οι κατακτήσεις του επεκτείνονταν υι-                  δεν ήταν και πολύ δύσκολο για τον

               οθέτησε μια πολιτική που ενθάρρυνε                    Αλέξανδρο. Αρκούσε να ταυτίσει τον
               την ανάμιξη Ελλήνων και βαρβάρων.                     Άμμωνα με τον Δία και να ανακηρύξει

                Και αυτό για πολλούς λόγους. Πρώτα-                  τον εαυτό του γιο του Θεού. Μάλιστα
               πρώτα ο στρατός του δεν ήταν τόσο                     ήθελε να πιστεύει ότι η μητέρα του η
               μεγάλος ώστε να συγκρατήσει με τη                     Ολυμπιάδα υπήρξε ερωμένη κάποιου

               δύναμη των όπλων μια τόσο εκτετα-                     Θεού, σαν κάποια δέσποινα της ελ-
               μένη αυτοκρατορία και συνεπώς θα                      ληνικής μυθολογίας. Η σταδιοδρο-

               έπρεπε με τον καιρό να επιδιώξει τη                   μία του Αλέξανδρου ήταν πράγματι
               συμφιλίωση  με  τους  κατακτημένους                   τόσο εκπληκτική ώστε ήταν λογικό να

               λαούς. Από την άλλη, η Ανατολή δεν                    φανταστεί και ο ίδιος πως μόνο μία
               ήταν συνηθισμένη σε άλλου είδους                      υπερφυσική καταγωγή θα μπορούσε

   12          διακυβέρνηση εκτός από την απόλυ-                     να εξηγήσει την απίστευτη αυτή επιτυ-
               τη εξουσία ενός θεοποιημένου μο-                      χία.
               νάρχη και ο Αλέξανδρος θεώρησε                        Οι  Έλληνες  ένιωθαν  ένα  ισχυρό  αί-

               τον εαυτό του ενδεδειγμένο γι'αυτόν                   σθημα υπεροχής απέναντι στους  βαρ-
               το ρόλο. Κατά πόσον πίστευε για τον                   βάρους. Ο Αριστοτέλης το εκφράζει

               εαυτό του ότι ήταν θεός ή απλώς το                    πάρα πολύ καλά όταν λέει ότι τα βό-
               έκανε για λόγους πολιτικής, δεν μπο-                  ρεια φύλα είναι γενναία, οι νότιες φυ-
               ρούμε να το ξέρουμε με βεβαιότητα.                    λές είναι πολιτισμένες, αλλά μονάχα

               Σίγουρα όμως απολάμβανε τη δουλι-                     οι Έλληνες είναι και γενναίοι και πολι-
               κή κολακεία των Αιγυπτίων που τον                     τισμένοι. Ο Πλάτωνας και ο Αριστο-

               είχαν δεχτεί ως διάδοχο του Φαραώ                     τέλης θεωρούσαν κακό να γίνονται
               και  στην  Περσία  ως  Μέγα  Βασιλέα.                 οι Έλληνες δούλοι, αλλά δεν το θεω-

               Οι Μακεδόνες στρατηγοί  και πολέ-                     ρούσαν κακό προκειμένου περί βαρ-
               μαρχοι, «οι εταίροι και φίλοι» όπως                   βάρων. Ο Αλέξανδρος προσπάθησε

               ονομάζονταν, είχαν απέναντί του τη                    να εξαλείψει αυτή τη νοοτροπία της
               στάση των ευγενών της Δύσης προς                      υπεροχής. Ο ίδιος είχε νυμφευθεί δύο
               τον συνταγματικό τους μονάρχη. Αρ-                    βάρβαρες πριγκίπισσες και ανάγκασε

               νιόντουσαν να σκύβουν το κεφάλι,                      τους Μακεδόνες στρατηγούς του να
               μιλούσαν ελεύθερα μπροστά του και                     παντρεύονται περσίδες ευγενικής κα-

               πολλές φορές επέκριναν με κίνδυνο                     ταγωγής. Στις αναρίθμητες ελληνικές
               της ζωής τους τις επιλογές του.                       πόλεις που ίδρυσε υπήρχαν πολλοί
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17