Page 50 - mag_99
P. 50
ΒιΒλιοπΡοΤΑςεις
«Το να διαβάζεις χωρίς να στοχάζεσαι
είναι σαν να τρως χωρίς να χωνεύεις.»
Edmund Burke
Οι Σοvάτες, σύμφωνα με τον τίτ-
λο που ο Βάγιε Ινκλάν έδωσε στα
«Απομνημονεύματα του μαρκησί-
ου του Μπραντομίν», είναι τέσσερις
νουβέλες, μία για κάθε εποχή του
έτους και της ζωής του ήρωα (Άνοι-
ξη, Θέρος, Φθινόπωρο, Χειμώνας),
αλλά μπορούν να θεωρηθούν και ως
ένα αρθρωτό μυθιστόρημα.
Ο Βάγιε Ινκλάν, με γλαφυρή γλώσσα
και έντονο το στοιχείο του συμβο-
λισμού, μέσα από τα μάτια και τις
50 αναμνήσεις του μαρκήσιου του
Μπραντομίν ο οποίος, γέρος πλέον,
μετά τις περιπλανήσεις του σε Ιταλία,
Μεξικό και Γαλικία, επιχειρεί να ανα-
συνθέσει τον κόσμο του 19ου αιώνα,
προσφέρει στον αναγνώστη ένα πα-
νόραμα της εποχής της κατάρρευσης
της Ευρώπης –τόπος που κυριαρχεί
ραμον ντελ Βαγιε ινΚλαν στη σκέψη των Ισπανών διανοουμέ-
σονατεσ νων της εποχής– και καταγράφει μια
εκδόσεις ροεσ εστετίστικη θέαση της ζωής μέσα από
μια συγκεκριμένη ιδεολογία. Σε αντί-
θεση με τον αστικό ρεαλισμό άλλων
O μαρκήσιος του Μπραντομίν, έργων της εποχής, εδώ, ο έρωτας, ο
«άσχημος, καθολικός, διεστραμμέ- θάνατος και το κοσμικό στοιχείο πε-
νος», αλλά και ιδιαιτέρως συναι- ριβάλλονται από μια ιερότητα.
σθηματικός, αφηγείται τις αναμνήσεις Ο αποσπασματικός λόγος του Βά-
της πλουσιότατης ζωής του: ιστορίες γιε Ινκλάν, η διάχυτη ειρωνεία, το
υψηλής αισθητικής, πλεγμένες και κε- χιούμορ, η διακωμώδηση, στηριγμέ-
ντημένες με έρωτα, με θάνατο, με φι- νη στην αισθητική υπερβολή, καθι-
ληδονία, με μυστικισμό – ακόμα και στούν τις Σοvάτες μοναδικές στη λο-
με εξάρσεις πατριωτισμού. γοτεχνία του πρώιμου 20ού αιώνα.