Page 77 - mag_44
P. 77
από τη Δήμητρα Σταύρου
http://psyhismos.blogspot.gr/
Η ΕΞΟΥΣΙΑ Η ανάγκη για εξουσία σχέση πρέπει και τα δύο όμως είναι η πρώτη μορ-
φή εξουσίας με την οποία
μέλη του ζευγαριού να
αποτελεί την πιο διαδε-
ερχόμαστε σε επαφή και
είναι ψυχικά ώριμα. Αυτό
δομένη διαστροφή στην
όταν κάποιος γίνεται παιδί
σημαίνει ότι πρέπει να έχει
παγκόσμια και διαχρονική
ΣΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ ιστορία του ανθρώπου. προηγηθεί η εξατομίκευ- σε μία σχέση αυτόματα δί-
νει την εξουσία αυτή στον
Η εξουσιαστική σχέση που
ση του καθένα, αυτό που
ονομάζουμε
"ενηλικίω-
άλλον.
για να υπάρξει απαιτεί την
ση". Αυτό σημαίνει ότι ο
Στην εξουσία ο ένας χρει-
ύπαρξη ενός εξουσιαστή
κι ενός εξουσιαζόμενου
επιθυμεί, δεν τον επιλέγει
βρίσκεται σε κάθε σφαίρα καθένας πρέπει να έχει άζεται τον άλλον. Δεν τον
ήδη καταφέρει να δομήσει
της ανθρώπινης δραστη- την ταυτότητά του χωρίς συνειδητά... του είναι χρή-
ριότητας. να χρειάζεται (κρατείστε σιμος. Αυτή η χρηστική
Ας επικεντρωθούμε στο το ρήμα "χρειάζεται") τον σχέση είναι κεντρικής ση-
πρόβλημα της εξουσίας άλλο. μασίας και στην εξουσια-
μέσα στο ζευγάρι. Έτσι ένας κι ένας κάνουν στική σχέση όπου ο άλ-
Όπως σε κάθε άλλη μορ- δύο ολόκληρους ανθρώ- λος εργαλειοποιείται και
φή εξουσιαστικής σχέσης, πους που φτιάχνουν ένα εξυπηρετεί τους σκοπούς
η εξουσία για να υπάρξει ζευγάρι όταν το επιθυμή- του υποκειμένου. Όταν
ζητά την συναίνεση του σουν. Η έννοια του άλλου κάποιος εργαλειοποιείται, 77
εξουσιαζόμενου αλλά και μισού (ετέρου ήμιση) δεν χάνει το πρόσωπό του-
του εξουσιαστή. Είναι ένα αναφέρεται στην κάλυ- γίνεται πιόνι, αυτοματο-
είδος άτυπης και μη λεκτι- ψη του κενού σε επίπεδο ποιείται και χάνει την αν-
κής συνήθως, συμφωνίας ενήλικης ταυτότητας αλλά θρώπινή του ιδιότητα. Σε
που θεσπίζεται στο ζευγά- στην ενότητα των δύο ποι- μία τέτοια περίπτωση η
ρι και που εγκαθιδρύεται οτήτων "αρσενικού-θηλυ- βία αποτελεί φυσική συ-
δίνοντας έναν σαδομαζο- κού", animus-anima κατά νέπεια αφού μειώνεται η
χιστικό χαρακτήρα στην Γιουνγκ. ενσυναίσθηση (την οποία
σχέση. Όταν δεν έχει πραγματω- την αισθανόμαστε μόνο αν
Η κοινωνία επιδρά καθο- θεί η εξατομίκευση, τότε το ο άλλος έχει πρόσωπο). Η
ριστικά σε αυτή την σχέ- ένα μέλος τείνει να προ- βία στην καθημερινή ζωή
ση καθώς μέσω του ζευ- βάλλει στον άλλο, λιγότερο του ζευγαριού μπορεί να
γαριού ή της οικογένειας ή περισσότερο συνειδητά, είναι καλυμμένη, να παίρ-
αναπαράγονται κοινωνικά έναν γονεϊκό ρόλο παρα- νει διάφορα πρόσωπα,
πρότυπα και στερεότυ- δίδοντάς του την ευθύνη ωστόσο πάντα παράγει
πα. Το ζευγάρι, όπως ήδη της δικής του ζωής. Σε μία πόνο.
έχουμε δει, είναι κι αυτό τέτοια περίπτωση η παλιν- Ας πούμε έχετε παρατη-
υποκείμενο της εποχής δρόμηση είναι βέβαιη και ρήσει κάποια ζευγάρια
του. φυσικά ασυνείδητη. Για που ενώ ο ένας μιλάει στο
Αλλά ας πάμε και στον να πραγματωθεί, ο άλλος τηλέφωνο ο άλλος φω-
ρόλο των ατόμων... αποδέχεται τον ρόλο του νάζει παρεμβαίνοντας και
Για να υπάρξει μία ισότιμη γονιού. Ο γονεϊκός ρόλος του λέει τι να λέει αδιαφο-