Page 37 - BOOKS2
P. 37
δεκεμβΡιος 2017
οί ανυπΕραςπίςΤοί ποίΗΤίκο αίΤίο
δΗμΗΤρΗς χαΤΖΗς Ενο αγκολλί
ΕΚΔΟΣΕΙΣ Το ροδακίο ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕνΤΕυκΤΗρίο
μια συλλογή από τα καλύτερα Το «ποιητικό αίτιο» είναι μια κλει-
ίσως πεζογραφήματα του δημή- στοφοβική πραγματεία για την
τρη Χατζή. οντολογία της απώλειας. κείμενα
ειδολογικά, γλωσσικά, μορφικά,
και σχεδόν κυριολεκτικά ερμα-
φρόδιτα, κείμενα που ασφυκτιούν
μέσα στην αυτοαναφορικότητά
τους, κείμενα σε έναν ακατάσχετο
εσωτερικό διάλογο μεταξύ τους,
ιχνηλατούν την εμπειρία της ενη-
λικίωσης ως άθροισμα απωλειών.
οι ακροβασίες της συλλογής μετα-
ξύ ποίησης και πρόζας, ελληνικών
και άλλων γλωσσών, χαρτογρα-
φούν τη γεωγραφία του έρωτα,
της μητρικής φιγούρας, του εαυ-
τού, του θανάτου, της ίδια της ποί-
ησης.
ςτον πυρήνα της μαίνεται ακέ-
ραιο το προαιώνιο δίλημμα της
απώλειας: από τη μια, η βουδι-
μαΤί φωςφορο, στική ατραπός της εξάλειψης της
κουμανΤο γΕρο επιθυμίας, που υπόσχεται ανοσία
γίωργος ςκαμπαρδωνΗς
ΕΚΔΟΣΕΙΣ καςΤανίωΤΗ στην απώλεια· από την άλλη, η
καθολική κατανάλωση, η ασφυ-
καπνίζοντας στη σκοτεινή, νυχτε- κτική αγκαλιά σε όσα επιθυμούμε,
ρινή ερημιά, με σβησμένη τη μη- που πολλαπλασιάζει τον μετέπειτα
χανή του αυτοκινήτου, κάνοντας θρήνο. και στο τέλος μια ενοχή
με τα φανάρια στιγμιαία, ακαθό- που δεν ξέρουμε καν από ποια
ριστα σινιάλα στους επιβάτες των εδέμ μας ήρθε.
τρένων που περνούν στο βάθος.
κάποια απ’ αυτές τις σκιές μες στα
φωτισμένα βαγόνια πρέπει σιω-
πηλά, έστω, μ’ ένα νεύμα, ν’ αντα-
ποκριθεί. κι άλλη, κι άλλη. είναι τα
νεύματα αυτά τα αινιγματικά που
συνθέτουν τη συλλογή διηγημά-
των του Γιώργου ςκαμπαρδώνη.
35