Page 10 - BOOKS2
P. 10
AXIΛΛεασ ιιι
ςυγγραφέας
χωρΕίΕς χωρων
ΖωρΖ πΕρΕκ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ υΨίλον
ο χώρος μέσα στον οποίο ζούμε,
δεν είναι συνεχής, ούτε άπειρος,
ούτε ομογενής, ούτε ισότροπος.
Ξέρουμε, όμως, πού ακριβώς
σπάει, που κάμπτεται, που διαλύ-
εται και πού ανασυντίθεται; εχεις
Το κουΤςο
julIo cortaZar μια συγκεχυμένη αίσθηση ότι κά-
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΞανΤας που υπάρχουν ρωγμές, χάσματα,
Το 1963, όταν δημοσιεύεται το σημεία τριβής, ή, πάλι, μια αμυδρή
«κουτσό», ο Χούλιο κορτάσαρ εντύπωση ότι το πράγμα κάπου
πλησιάζει τα πενήντα. μαγκώνει... κάπου εκρήγνυται...
κάπου προσκρούει. ςπανίως
ερευνούμε προς αυτή την κατεύ-
Το «κουτσό» δεν αφηγείται μια
ιστορία ξένη προς το συγγραφέα· θυνση· πολύ πιο συχνά περνάμε
το υλικό του είναι εν μέρει αυτοβι- απ το ένα μέρος στο άλλο, απ τον
ογραφικό και ο κορτάσαρ έχει πει: ένα χώρο στον άλλον, χωρίς να
«αν δεν έγραφα αυτό το βιβλίο σκεφτούμε να μετρήσουμε, να
εκείνη την εποχή, μάλλον θα έπε- υπολογίσουμε αυτά τα κλάσματα
φτα στον ςηκουάνα». Το «κουτσό» χώρου. Το πρόβλημα δεν είναι να
θεωρείται από ορισμένους δύσκο- επινοήσουμε το χώρο, πόσο μάλ-
λο βιβλίο, φιλοσοφικό και μετα- λον να τον επαν-επινοήσουμε,
φυσικό, εκείνο όμως που κυρίως αλλά να τον ανακρίνουμε, ή ακό-
το χαρακτηρίζει είναι το χιούμορ. μα πιό απλά, να τον διαβάσουμε·
γιατί αυτό που αποκαλούμε καθη-
δημιουργήθηκε με τη φιλοδοξία μερινότητα δεν είναι πρόδηλο, μα
να είναι ένα μυθιστόρημα που θα αδιαφανές: μια μορφή τυφλότη-
συμπεριλαμβάνει τα πάντα, ένα τας, ένας τρόπος αναισθησίας. από
βιβλίο που θα είναι πολλά βιβλία. αυτές τις διαπιστώσεις ξεκίνησε
ςύμφωνα με τον κάρλος Φουέ- να γράφεται το παρόν, ημερολόγιο
ντες, «δεν είναι απλώς ένα μυθι- ενός χωροχρήστη.
στόρημα, αλλά το κουτί της παν-
δώρας». πέρα από την ιστορία που
αφηγείται, θέτει πάρα πολλά προ-
βλήματα, υπαρξιακά και αισθητι-
κά. είναι ένα έργο που διαπνέεται
από τον άνεμο της δημιουργικής
ελευθερίας.
8