Page 22 - mag_114
P. 22
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΉΜΟΣΙΟ ΒΙΟ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ
Η Αγορά
Μετρονόμους. Της Νότιας Στοάς προστάτιδα των τεχνών και της
ΙΙ, επίσης με εμπορικό χαρακτή- χειροτεχνίας. ΄Έχει προταθεί και
ρα, προηγήθηκε η Μέση Στοά (και αναγνώρισή του ως ναού της Αρ-
αυτό συμβατικό όνομα), πιθανώς τέμιδος Ευκλείας. Ιδρύθηκε στα
δωρεά του ηγεμόνα του Πόντου μέσα του 5ου αι. π.Χ. και μετα-
Φαρνάκη Α΄. Μαζί με την αναστη- τράπηκε σε χριστιανική εκκλησία
λωμένη Στοά του Αττάλου, που τον 7ο μ.Χ. αι., αφιερωμένη στον
ιδρύθηκε περί το 150 π.Χ., κατόπιν Άγιο Γεώργιο τον Ακάμα. Άλλος πε-
δωρεάς του βασιλιά του Περγάμου ρίστυλος ναός, αυτός του Άρεως,
Αττάλου ΙΙ (150-138 π.Χ.) όριζαν με παρόμοια κάτοψη με αυτή του
τις δύο πλευρές ενός τετράγωνου Ηφαιστείου, ανήκει επίσης στον 5ο
ανοιχτού πεδίου το οποίο διέσχι- αι. π.Χ. Δεν ανεγέρθηκε στην Αγο-
ζε η ιερή Οδός των Παναθηναίων. ρά πρωτοτύπως αλλά σε διαφορε-
Κύριος σκοπός της Στοάς του Αττά- τικό σημείο της Αττικής, ίσως στην
λου ήταν η συνάθροιση πλήθους, Παλλήνη, για να μεταφερθεί και
22 ενδεχομένως για να ακούσει τη δι- να αναδομηθεί εδώ, μαζί με τον
δασκαλία των φιλοσόφων της επο- βωμό του, στη διάρκεια του 1ου
χής ή/και για να παρακολουθήσει αι. π.Χ. Στα μέσα του 4ου αι. π.Χ.
άλλες συλλογικές διαδικασίες. Στο ιδρύθηκε στην Αγορά και ο ναός
πίσω μέρος της διέθετε 42 κατα- του Διός Φρατρίου και της Αθη-
στήματα. Ο αθηναϊκός λαός θα νάς Φρατρίας, θεοτήτων που προ-
παρακολουθούσε από το ισόγειο στάτευαν τα αρχέγονα θρησκευ-
και τον όροφό της τις εκδηλώσεις τικά γένη των Αθηναίων. Στο 325
που θα λάμβαναν χώρα στην Οδό π.Χ. χρονολογείται ο ιωνικός ναός
των Παναθηναίων. Η εν λόγω στοά του Απόλλωνος Πατρώου, γενάρ-
επέζησε έως την καταστροφή του χη της φυλής των Ιώνων, από την
267 μ.Χ. οποία οι Αθηναίοι αντλούσαν την
Δεν έλειπαν από την αρχαία Αγο- καταγωγή τους. Από τους βωμούς
ρά τα θρησκευτικά οικοδομήμα- αξίζει να αναφερθεί ο Βωμός των
τα, τόσο ναοί όσο και βωμοί. Ο Δώδεκα Θεών, τον οποίο ίδρυσε ο
Ναός του Ηφαίστου (γνωστός στο Πεισίστρατος ο Νεότερος όταν διε-
ευρύ κοινό ως Θησείον, λόγω πα- τέλεσε Επώνυμος Άρχων, το 522/1
λαιάς απόδοσής του) ήταν μάλλον π.Χ. Τον χρησιμοποιούσαν στην
αφιερωμένος στον θεό των σιδη- πόλη ώστε να εξαρτούν από αυ-
ρουργών και στην Αθηνά Εργάνη, τόν τη μέτρηση των αποστάσεων.