Page 67 - mag_08
P. 67

ΠΑΙ∆Ι

                                                                                            του Θοδωρή Αραµπατζίδη


               οπότε κάντε το αντίθετο: µιλήστε πιο απαλά, όχι       Περιµένετε µέχρι να δείτε ότι είναι λίγο λιγότε-
               πιο δυνατά. Προσπαθήστε να ζητήσετε αυτό που          ρο απορροφηµένο µε τη συγκεκριµένη εργασία.
               θέλετε  ψιθυριστά.    Συνήθως  ξαφνιάζει  το  παιδί   Τότε  πείτε  αυτό  που  θέλετε  να  κάνει.  Απλά  σι-
               σας και σταµατάει αυτό που κάνει για να ακούσει.      γουρευτείτε ότι το παιδί σας δεν εκµεταλλεύεται
               (Για τα µικρά παιδιά: ψιθυρίστε τις οδηγίες σας σε    την κατάσταση. Αν φαίνεται ότι είναι πραγµατικά
               ένα αρκουδάκι. Αυτό θα κάνει το παιδάκι σας να        απορροφηµένο µε κάτι καλό, δώστε ένα χρονικό
               τρέξει αµέσως να ακούσει τι είπατε!)                  όριο: "Χρειάζοµαι την προσοχή σου σε ένα λεπτό
                                                                     σε παρακαλώ."
               6.  Να είστε ξεκάθαροι

               Βεβαιωθείτε ότι λέτε στο παιδί σας αυτό που θέ-       11. Να περιµένετε ότι
               λετε  να  κάνει.  Χρησιµοποιήστε  διασαφηνιστικές               θα συµµορφωθούν
               δηλώσεις: "Σε παρακαλώ φτιάξε το κρεβάτι σου          Αν τους δίνετε κάποιες οδηγίες δύο, τρεις ή τέσ-
               πριν βγεις έξω." ή: "Χρειάζεται να ετοιµαστείς για    σερις φορές τότε εκπαιδεύετε το παιδί σας ότι δε
               το  σχολείο  τώρα."  Χρησιµοποιήστε  τον  Κανόνα      χρειάζεται να προσέχει. Απλά θα επαναλαµβάνε-
               των  ∆έκα  ∆ευτερολέπτων:  Αν  δεν  µπορείτε  να      στε. Χρησιµοποιήστε λοιπόν τις παραπάνω οδηγί-
               το πείτε σε λιγότερο από δέκα δευτερόλεπτα, τότε      ες αλλά επίσης να περιµένετε από το παιδί σας να
               µάλλον λέτε πολλά!                                    ακούσει την πρώτη φορά. Πηγαίνετε κοντά του,

               7.  Να είστε σύντοµοι                                 πείτε αυτό που θέλετε µε σταθερό τόνο στη φωνή
                                                                     σας  και  µετά  µην  του  το  ξαναθυµίσετε.  Αν  δεν
               Μερικές  φορές  το  να  χρησιµοποιείτε  µόνο  µία     ακούσει τότε εφαρµόστε τις ... συνέπειες (δείτε
               λέξη είναι αρκετό: "∆ιάβασµα", ή "Χέρια" ή "∆ό-       παρακάτω).
               ντια" (Μπορείτε να γράψετε τη λέξη σε ένα post-it
               και να τη βάλετε πάνω στην τηλεόραση "ΥΠΝΟ")          12.  Χρησιµοποιήστε συνέπειες όποτε
                                                                             απαιτείται
               8.  Πείτε, µη ρωτάτε                                  Αν είστε σίγουροι ότι το παιδί σας άκουσε αυτό

               Μη  διατυπώνετε  τα  αιτήµατα  σας  µε  τη  µορφή     που  του  ζητήσατε  και  του  δώσατε  οδηγίες  που
               ερώτησης ή πρότασης. Αν θέλετε το παιδί σας να        µπόρεσε να κατανοήσει, τότε είναι ώρα για συνέ-            67
               κάνει αυτό που του λέτε, µη ρωτάτε. Ο καλύτερος       πειες. Αν δεν το κάνετε στέλνετε ένα µήνυµα στο
               τρόπος για να κάνει αυτά που του λέτε είναι να        παιδί σας ότι δε σας πειράζει να σας αγνοεί. Ένα
               δώσετε σύντοµες, ξεκάθαρες οδηγίες που τελειώ-        πρώτο επίπεδο συνεπειών θα µπορούσε να είναι
               νουν σε "τελεία". (Πολλοί γονείς χρησιµοποιούν        να πείτε αυτό που θέλετε να κάνει ακολουθώντας
               ερωτηµατικό "Θα ήθελες να πας για ύπνο τώρα;")        µία επίπτωση αν δεν το κάνει: "Αν θέλεις παρα-
               Χρησιµοποιήστε "τελεία" για να δώσετε µία απλή        µύθι το βράδυ, σε παρακαλώ έλα τώρα." Και έρ-
               οδηγία. Χρησιµοποιήστε θαυµαστικό για να δώσε-        θει αργότερα, απλά πείτε µε σταθερή φωνή, "Λυ-
               τε έπαινο.                                            πάµαι, αλλά είναι αργά τώρα." Μην υποχωρήσετε
                                                                     ή υποκύψετε στις δικαιολογίες του παιδιού σας,
               9.  ∆ραστηριοποιηθείτε                                του τύπου: "∆εν το άκουσα!" Μπορείτε να απα-
                                                                     ντήσετε απλά, "Ίσως την επόµενη φορά θα ακού-
               Αν πιέζεστε από χρόνο ή το παιδί σας χρειάζεται       σεις καλύτερα." Απλά να είστε συνεπείς ώστε το
               ένα "σπρώξιµο" για να ξεκινήσει µία δραστηριό-        παιδί σας να γνωρίζει ότι περιµένετε από αυτό να
               τητα, µην πείτε τίποτα. Απλά πιάστε απαλά το χέρι     σας ακούει την πρώτη φορά.
               του και πηγαίνετέ το εκεί που θέλετε να πάει.
                                                                     13. Ελέγξτε την ακοή του
               10.  ∆ώστε λίγη ελευθερία                             Χωρίς πλάκα! Αν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας

               Αν διακόπτετε ένα παιδί που είναι συγκεντρωµέ-        έχει επανειληµµένα προβλήµατα ακρόασης - ει-
               νο σε µία δραστηριότητα µπορεί να οδηγήσει σε         δικά όταν κάθεται λίγο πιο µακριά από εσάς, µην
               αντίσταση. Αν λοιπόν δείτε ότι το παιδί σας είναι     αποκλείσετε ότι µπορεί να έχει πρόβληµα µε την
               απορροφηµένο µε κάτι καλό (τα µαθήµατά του, µία       ακοή του. Πρόβληµα από κολύµβηση, αλλεργίες,
               κατασκευή από Lego κλπ), να είστε λίγο ευέλικτοι.     απώλεια ακοής...µιλήστε µε την παιδίατρό σας.





               ­À  Ò֋¬ÐÑÄ  ‹¼À  Àʽ‹À  Ð֋ÁÍÖË»   Να  περνάτε  λιγότερο  χρόνο  µπροστά  σε  υπολογιστές  και
               τηλεόραση και περισσότερο χρόνο ο ένας απέναντι από τον άλλον. Το να ζητάτε από τα παιδιά σας να
               κάνουν κάτι είναι µία τέχνη. Ο τρόπος µε τον οποίο ζητάτε επηρεάζει τον τρόπο που ανταποκρίνονται.
               Είναι γεγονός ότι το να µπορείτε να δίνετε οδηγίες µε τέτοιο τρόπο ώστε τα παιδιά να ακούν, χρειάζεται
               εξάσκηση. Και το να διορθώσετε τις κακές συνήθειες ακρόασης των παιδιών σας απαιτεί χρόνο και
               υποµονή.
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72