Page 17 - mag_26
P. 17
από τις εκδόσεις
ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ PRiNTA
& τις εκδόσεις
Ροές
ΛΟΓΙΚΉ
IMMANUEL KANT
Η Λογική εκδόθηκε το 1800 με επιμέλεια του Gottlob Jäsche και περι-
λαμβάνει τις πανεπιστημιακές παραδόσεις του Καντ, ο οποίος τις εμπι-
στεύτηκε στον πρώην μαθητή του, αναθέτοντάς του την επεξεργασία
και μετατροπή τους σε ένα ενιαίο, αυτοτελές έργο.
Ως επιστήμη των καθολικών και αναγκαίων κανόνων του νοείν εν γέ-
νει, η Λογική αποτελεί το θεμέλιο όλων των άλλων επιστημών και προ-
παίδευση για κάθε χρήση της νόησης. Ως αυτογνωσία της νόησης και
του Λόγου, η Λογική είναι κάτι περισσότερο από απλή Κριτική· είναι
ένας Κανόνας που χρησιμεύει στην Κριτική ως αρχή της αποτίμησης
κάθε χρήσης της νόησης, αν και μόνο της ορθότητάς της σε ό,τι αφορά
την απλή μορφή: μια καθολική τέχνη του Λόγου ή τέχνη της εναρμόνι-
σης των γνώσεων με τη μορφή της νόησης.
Διατρέχοντας τις γνωσιοθεωρητικές θέσεις του κριτικισμού σχεδόν στο
σύνολό τους, η Λογική αποτελεί ένα μείζον έργο αναφοράς για τη συ-
στηματική σπουδή της σχέσης ανάμεσα στη γενική (την τυπική) και την
υπερβατολογική Λογική, η οποία διέπει την αρχιτεκτονική της κριτικής
φιλοσοφίας.
ΤΑ ΑΔΈΛΦΙΑ ΤΑΝΝΈΡ
ROBERT WALSER
Δεν μου αρέσει να είμαι ιδιοκτήτης μισών πραγμάτων, προτιμώ να
ανήκω στους εντελώς απόκληρους, ώστε να μου ανήκει τουλάχιστον η
ψυχή μου… Δεν θέλω να έχω μέλλον, θέλω να έχω παρόν. Μου φαί-
νεται πιο αξιόλογο. Μέλλον έχει εκείνος που δεν έχει παρόν, κι αν έχει
κανείς παρόν, τότε ξεχνά ακόμα και να σκεφτεί το μέλλον… Στέκομαι
ακόμα έξω από την πόρτα της ζωής, χτυπώ και ξαναχτυπώ, αν και όχι
με μεγάλο ζήλο, και αφουγκράζομαι γεμάτος αγωνία μήπως έρχεται
κανείς να σηκώσει το μάνταλο.
Σ’ αυτό το μυθιστόρημα μαθητείας και ενηλικίωσης, ο εικοσάχρονος
Σίμον Τάννερ, διχασμένος ανάμεσα στην επιθυμία του για κοινωνική
αποδοχή και στην ασυγκράτητη δίψα του για ανεξαρτησία, αλλάζει δι-
αρκώς δουλειές και σπίτια, χαίρεται τη φύση και την ελευθερία του, συ-
ναντά τα αδέλφια του, προκαλεί με τον αυθορμητισμό του και στο τέλος
του μυθιστορήματος δεν έχει σημειώσει την παραμικρή πρόοδο – ή,
με τα λόγια του Κάφκα: «Ο Σίμον τριγυρίζει πανευτυχής, χωρίς να κα-
ταφέρνει τίποτα τελικά πέρα από την απόλαυση του αναγνώστη. Είναι
μια πολύ άσχημη σταδιοδρομία, αλλά μόνο μια άσχημη σταδιοδρομία
προσφέρει φως στον κόσμο…».