Page 9 - mag_37
P. 9

της Κυριακής Αιλιανού

                                                                                        Την Κυριακή Aιλιανού
                                                                              M
                                                                                        την ακούμε κάθε απόγευμα
                                                                                        16:00 -18:00
                                                                                        από το www.toradiofono.gr


               το ρόδο, έφθασε στην               το καλό και το κακό, η              ευάνθης θεός, επίθε-
               eλλάδα από τη θρά-                 αναγέννηση και ο θά-                το του Διόνυσου, που

               κη, μαζί με τις Oρφι-              νατος. Όλες αυτές οι                από το χυμένο αίμα
               κές διδασκαλίες, έγινε             ιδιότητες συγκλίνουν                του φύτρωσε, σύμ-
               σύμβολο και υμνήθηκε               και συγκεντρώνονται                 φωνα με το μύθο, η
               ως η νύμφη των λου-                στην πρώτη του μέρα,                άμπελος. Δρώμενο της
               λουδιών.                           την πρωτομαγιά.                     πρωτομαγιάς στην ελ-

               O Μάιος ονομάστηκε έτσι            Ο εθιμικός εορτασμός                λάδα κατά τα νεότερα
               από τη ρωμαϊκή θεότητα             της ως της τελικής νίκης            χρόνια ήταν η ανάστα-
               Maja (Μάγια) της οποίας            του καλοκαιριού κατά του            ση του μαγιόπουλου.

               το όνομα προήλθε με τη             χειμώνα και της νίκης, της          Ένας έφηβος εμιμείτο
               σειρά του από την Ελληνι-          ζωής επί του θανάτου,               στα ξέφωτα του δάσους
               κή λέξη Μαία, τροφός και           έχει μακρότατη παράδοση             τον πεθαμένο, τάχατες,
               μητέρα.                            με ρίζες που ανάγονται σε           Διόνυσο. Κοπέλες τον
               Η Μάγια ταυτίστηκε και             προχριστιανικές αγροτι-             στόλιζαν με άνθη και

               με την Ατλαντίδα νύμφη             κές λατρευτικές τελετές,            του τραγουδούσαν τον
               Μαία, μητέρα του Ερμή              που αποσκοπούσαν στη                «κομμό, το θρήνο και
               στον οποίο και αφιερώ-             γονιμότητα των αγρών                τον οδυρμό, μέχρι που                      9

               θηκε ο μήνας. Σύμφωνα              και, κατ’ επέκταση, και             να «αναστηθεί» και
               με τον τρόπο διαίρεσης             των ζώων και των αν-                μαζί με αυτόν όλη η
               του χρόνου των αρχαίων             θρώπων.                             φύση.
               Ελλήνων, ο Μάιος αντι-             Από τις παλαιότερες γιορ-           Όταν προσωποποιήθηκαν
               στοιχούσε σε μέρος του             τές, δημιουργήθηκαν τα              οι ιδιότητες της Φύσης

               Μουνιχιώνα και του Θαρ-            Ανθεστήρια, η γιορτή των            και αποδόθηκαν σε συ-
               γηλιώνα που σημαίνει το            λουλουδιών. Αυτή ήταν               γκεκριμένους θεούς, τότε
               μήνα που ο ήλιος καίει,            η πρώτη επίσημη γιορτή              τις αρχικές εκείνες γιορ-

               θερμαίνει τη γη. Ήδη από           ανθέων των Ελλήνων.                 τές της Άνοιξης μοιράστη-
               τους Ρωμαίους, η αρχή              Ιδρύθηκε πρώτα στην                 καν μεταξύ τους η Ίσιδα,
               του μήνα σηματοδοτού-              Αθήνα, όπου με μεγαλο-              ο Διόνυσος, η Δήμητρα,
               νταν από τον εορτασμό              πρέπεια βάδιζαν προς τα             ο Απόλλωνας, η Χλωρίδα
               της Αγαθής Θεάς ενώ                ιερά πομπές που έφερναν             (Flora) και αν κάποιος

               σε όλη τη διάρκειά του             άνθη. Έπειτα τα Ανθε-               άλλος θεός θεωρήθη-
               τελούνταν γιορτές συνδε-           στήρια διαδόθηκαν και σ'            κε επόπτης της φυσικής
               δεμένες με την ευφορία             άλλες πόλεις της Ελλάδος            παραγωγής ή αίτιος της

               των αγρών.                         και πήραν πανελλήνια                βλάστησης των φυτών.
               η φυσιογνωμία του                  μορφή.                              Και, λοιπόν, αντί για την
               μαΐου στη λαϊκή αντί-              ςτα ανθεστήρια της                  αρχική και ενστικτώδη
               ληψη είναι δίσημη:                 ελλάδας «ανασταινό-                 εκείνη χαρά των ανθρώ-
               συνυπάρχει σ' αυτήν                ταν» ο σκοτωμένος                   πων από τη θέα της ζωής
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14