Page 9 - mag_37
P. 9
της Κυριακής Αιλιανού
Την Κυριακή Aιλιανού
M
την ακούμε κάθε απόγευμα
16:00 -18:00
από το www.toradiofono.gr
το ρόδο, έφθασε στην το καλό και το κακό, η ευάνθης θεός, επίθε-
eλλάδα από τη θρά- αναγέννηση και ο θά- το του Διόνυσου, που
κη, μαζί με τις Oρφι- νατος. Όλες αυτές οι από το χυμένο αίμα
κές διδασκαλίες, έγινε ιδιότητες συγκλίνουν του φύτρωσε, σύμ-
σύμβολο και υμνήθηκε και συγκεντρώνονται φωνα με το μύθο, η
ως η νύμφη των λου- στην πρώτη του μέρα, άμπελος. Δρώμενο της
λουδιών. την πρωτομαγιά. πρωτομαγιάς στην ελ-
O Μάιος ονομάστηκε έτσι Ο εθιμικός εορτασμός λάδα κατά τα νεότερα
από τη ρωμαϊκή θεότητα της ως της τελικής νίκης χρόνια ήταν η ανάστα-
Maja (Μάγια) της οποίας του καλοκαιριού κατά του ση του μαγιόπουλου.
το όνομα προήλθε με τη χειμώνα και της νίκης, της Ένας έφηβος εμιμείτο
σειρά του από την Ελληνι- ζωής επί του θανάτου, στα ξέφωτα του δάσους
κή λέξη Μαία, τροφός και έχει μακρότατη παράδοση τον πεθαμένο, τάχατες,
μητέρα. με ρίζες που ανάγονται σε Διόνυσο. Κοπέλες τον
Η Μάγια ταυτίστηκε και προχριστιανικές αγροτι- στόλιζαν με άνθη και
με την Ατλαντίδα νύμφη κές λατρευτικές τελετές, του τραγουδούσαν τον
Μαία, μητέρα του Ερμή που αποσκοπούσαν στη «κομμό, το θρήνο και
στον οποίο και αφιερώ- γονιμότητα των αγρών τον οδυρμό, μέχρι που 9
θηκε ο μήνας. Σύμφωνα και, κατ’ επέκταση, και να «αναστηθεί» και
με τον τρόπο διαίρεσης των ζώων και των αν- μαζί με αυτόν όλη η
του χρόνου των αρχαίων θρώπων. φύση.
Ελλήνων, ο Μάιος αντι- Από τις παλαιότερες γιορ- Όταν προσωποποιήθηκαν
στοιχούσε σε μέρος του τές, δημιουργήθηκαν τα οι ιδιότητες της Φύσης
Μουνιχιώνα και του Θαρ- Ανθεστήρια, η γιορτή των και αποδόθηκαν σε συ-
γηλιώνα που σημαίνει το λουλουδιών. Αυτή ήταν γκεκριμένους θεούς, τότε
μήνα που ο ήλιος καίει, η πρώτη επίσημη γιορτή τις αρχικές εκείνες γιορ-
θερμαίνει τη γη. Ήδη από ανθέων των Ελλήνων. τές της Άνοιξης μοιράστη-
τους Ρωμαίους, η αρχή Ιδρύθηκε πρώτα στην καν μεταξύ τους η Ίσιδα,
του μήνα σηματοδοτού- Αθήνα, όπου με μεγαλο- ο Διόνυσος, η Δήμητρα,
νταν από τον εορτασμό πρέπεια βάδιζαν προς τα ο Απόλλωνας, η Χλωρίδα
της Αγαθής Θεάς ενώ ιερά πομπές που έφερναν (Flora) και αν κάποιος
σε όλη τη διάρκειά του άνθη. Έπειτα τα Ανθε- άλλος θεός θεωρήθη-
τελούνταν γιορτές συνδε- στήρια διαδόθηκαν και σ' κε επόπτης της φυσικής
δεμένες με την ευφορία άλλες πόλεις της Ελλάδος παραγωγής ή αίτιος της
των αγρών. και πήραν πανελλήνια βλάστησης των φυτών.
η φυσιογνωμία του μορφή. Και, λοιπόν, αντί για την
μαΐου στη λαϊκή αντί- ςτα ανθεστήρια της αρχική και ενστικτώδη
ληψη είναι δίσημη: ελλάδας «ανασταινό- εκείνη χαρά των ανθρώ-
συνυπάρχει σ' αυτήν ταν» ο σκοτωμένος πων από τη θέα της ζωής