Page 23 - mag_70
P. 23
από τις εκδόσεις
ροεσ
FRIEDRICh NIETZSChE
ο ςοπεγχαουεΡ Ως παιδαγΩγος
Το ζήτημα της αγωγής και της παιδεί- γενικότερη παρακμή του πολιτισμού,
ας είναι κεντρικό στα πρώιμα γραπτά ο Σοπεγχάουερ, χάρη σε σκληρό
του Νίτσε. Στο παρόν κείμενο, το τρί- εσωτερικό κι εξωτερικό αγώνα, κα-
το από τη συλλογή αυτοτελών κειμέ- τόρθωσε να διατηρήσει ακέραια την
νων υπό τον γενικό τίτλο Παράκαιροι πνευματική του αυτονομία και την
στοχασμοί, ο Νίτσε παρουσιάζει τον ανεξάρτητη κριτική του στάση. Απο-
Σοπεγχάουερ ως τον «παράκαιρο» τελεί έτσι, κατά τον Νίτσε, αληθινό
εκείνο στοχαστή που ενσαρκώνει το παιδαγωγό και πρότυπο ελεύθερου
ιδεώδες του φιλοσόφου-παιδαγω- φιλοσοφικού στοχαστή.
γού. Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται Το σύγγραμμα αυτό του Νίτσε πα- 23
από την υποταγή της φιλοσοφίας σε ρουσιάζει ενδιαφέρον από πολλές
ξένες και εχθρικές προς αυτή δυνά- απόψεις. Αποτελεί την πιο εύγλωττη
μεις (κράτος, οικονομία κ.λπ.) και τη ίσως μαρτυρία για τη βαθύτατη επί-
δραση που δέχθηκε ο Νίτσε από τον
Σοπεγχάουερ· εκθέτει επιπλέον απλά
και γλαφυρά βασικές πτυχές της σκέ-
ψης του φιλοσόφου κατά την πρώιμη
περίοδο του στοχασμού του, αφήνο-
ντας ταυτόχρονα να διαφανεί το πώς
ξεκίνησε και διαμορφώθηκε η πορεία
που επρόκειτο να ακολουθήσει ο με-
τέπειτα νιτσεϊκός στοχασμός· προδί-
δει, τέλος, τη φιλοδοξία του Νίτσε
να αποτελέσει ο ίδιος με το στοχα-
σμό του τον παιδαγωγό του νέου, του
πνευματικά ελεύθερου ανθρώπου.