Page 23 - mag_70
P. 23

από τις εκδόσεις

                                                                                                 ροεσ










                                              FRIEDRICh NIETZSChE



                  ο ςοπεγχαουεΡ Ως παιδαγΩγος




               Το ζήτημα της αγωγής και της παιδεί-                  γενικότερη παρακμή του πολιτισμού,

               ας είναι κεντρικό στα πρώιμα γραπτά                   ο Σοπεγχάουερ, χάρη σε σκληρό

               του Νίτσε. Στο παρόν κείμενο, το τρί-                 εσωτερικό κι εξωτερικό αγώνα, κα-

               το από τη συλλογή αυτοτελών κειμέ-                    τόρθωσε να διατηρήσει ακέραια την

               νων υπό τον γενικό τίτλο Παράκαιροι                   πνευματική του αυτονομία και την

               στοχασμοί, ο Νίτσε παρουσιάζει τον                    ανεξάρτητη κριτική του στάση. Απο-

               Σοπεγχάουερ ως τον «παράκαιρο»                        τελεί έτσι, κατά τον Νίτσε, αληθινό

               εκείνο στοχαστή που ενσαρκώνει το                     παιδαγωγό και πρότυπο ελεύθερου

               ιδεώδες του φιλοσόφου-παιδαγω-                        φιλοσοφικού στοχαστή.

               γού. Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται                  Το σύγγραμμα αυτό του Νίτσε πα-                            23

               από την υποταγή της φιλοσοφίας σε                     ρουσιάζει ενδιαφέρον από πολλές

               ξένες και εχθρικές προς αυτή δυνά-                    απόψεις. Αποτελεί την πιο εύγλωττη

               μεις (κράτος, οικονομία κ.λπ.) και τη                 ίσως μαρτυρία για τη βαθύτατη επί-

                                                                     δραση που δέχθηκε ο Νίτσε από τον

                                                                     Σοπεγχάουερ· εκθέτει επιπλέον απλά

                                                                     και γλαφυρά βασικές πτυχές της σκέ-

                                                                     ψης του φιλοσόφου κατά την πρώιμη

                                                                     περίοδο του στοχασμού του, αφήνο-

                                                                     ντας ταυτόχρονα να διαφανεί το πώς

                                                                     ξεκίνησε και διαμορφώθηκε η πορεία

                                                                     που επρόκειτο να ακολουθήσει ο με-

                                                                     τέπειτα νιτσεϊκός στοχασμός· προδί-

                                                                     δει,  τέλος,  τη φιλοδοξία  του  Νίτσε

                                                                     να αποτελέσει ο ίδιος με το στοχα-

                                                                     σμό του τον παιδαγωγό του νέου, του

                                                                     πνευματικά ελεύθερου ανθρώπου.
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28