Page 102 - magazine_85
P. 102

ClassY    movies


                        Ο ΡΟΚΟ ΚΑΙ

                  ΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΤΟΥ


                        (rocco e i suoi fratelli)

               έχουν την ευκαιρία να διακριθούν σαν                  του Σιμόνε συμπαρασύρει και το Ρόκ-

               πρωταθλητές του μποξ και δύο ερω-                     κο- και η κάμερα του σκηνοθέτη να
               τεύονται την ίδια γυναίκα. Όπως όμως                  ακολουθεί αυτή την ανεξέλεγκτη ταχύ-
               και στο μύθο του Ρώμου και του Ρω-                    τητα, πολλαπλασιάζοντας τους παραλ-

               μύλου, ο τρόπος που αντιμετωπίζουν                    ληλισμούς ανάμεσα στις σκηνές και τις
               τις καταστάσεις θα τους φέρει σε αντι-                βίαιες και σπασμωδικές κινήσεις τον

               παράθεση. Βίαιος και παρορμητικός ο                   δύο πρωταγωνιστών. Το πιο όμορφο
               Σιμόνε, έχει τάσεις αυτοκαταστροφής,                  και συγκινητικό όμως πρόσωπο είναι
               σε αντίθεση με τον ευαίσθητο και φρό-                 η Νάντια, η πόρνη που διεκδικούν τα

               νιμο Ρόκκο που θα έχει την ικανότητα                  αδέλφια που ερμηνεύει με αξιοσημεί-
               να θυσιαστεί για έναν αδελφό, ανάξιο                  ωτη λεπτότητα η Ανί Ζιραρντό. Μια γυ-

               να δείξει την παραμικρή ευγνωμοσύ-                    ναίκα χαμένη, έτσι όπως τις αγαπάει το
               νη. Αυτή η δυαδικότητα, μάλλον απλο-                  σινεμά, ανίκανη να σβήσει το παρελ-

               ϊκή άλλωστε -ο Ρόκκο είναι το καλό                    θόν της στα μάτια των άλλων, με μόνη
               πρόσωπο του Σιμόνε-, δεν είναι το δυ-                 ελπίδα σωτηρίας την αγάπη του Ρόκ-
                                                                     κο. Περισσότερο και από αυτόν και τα
   102         νατό σημείο της ταινίας. Είναι ο τρόπος               αδέλφια του, είναι αυτή που σ' αυτή τη
               που χειρίζεται το θέμα αυτό ο Βισκό-
               ντι που έρχεται σε ξεκάθαρη ρήξη με                   σκληρή και σκοτεινή ταινία, ενσαρκώ-

               τη νεορεαλιστική αισθητική, την οποία                 νει το σύμβολο μιας νιότης που καίει
               κρατά μόνο για το ντεκόρ και τον κοι-                 τα φτερά της μην μπορώντας να αντι-

               νωνικό περίγυρο: Οι δύο αδελφοί-με                    μετωπίσει τις συνθλιπτικές ευθύνες
                                                                     της πραγματικής ζωής. Ένα φιλμ, κα-
               συνοδεία το υποβλητικό θέμα του Νίνο                  μπή στην πορεία του Λουκίνο Βισκόντι,
               Ρότα- φιλμάρονται σαν ήρωες του γαλ-                  πολύ μακριά από την εποχή που ήταν

               λικού Νέου Κύματος, σαν δυο νέοι “με                  ακόμα ο νεαρός βοηθός του Ζαν Ρε-
               κομμένη την ανάσα”. Ξεκάθαρα εδώ ο                    νουάρ. Ο σκηνοθέτης κατορθώνει στην

               σκηνοθέτης, εμπνέεται από το στιλ του                 εμβληματική αυτή ταινία να συνδυάσει
               Γκοντάρ, προτιμώντας τις λήψεις που                   τα δύο κυρίαρχα κινηματογραφικά ευ-

               εστιάζουν στις αντιδράσεις των συνο-                  ρωπαϊκά ρεύματα της μεταπολεμικής
               μιλητών, στα τολμηρά καταπρόσωπο                      εποχής, εμπνέοντας αργότερα και τον

               πλάνα των δύο αδελφιών. Οι ηθοποι-                    Κόππολα στο Νονό-ο τελευταίος επι-
               οί επιλέγουν ένα στιλ παιξίματος που                  λέγει τον ίδιο συνθέτη για το κεντρικό
               χαρακτηρίζει τη Νουβέλ Βαγκ, κάτι                     μουσικό θέμα του έργου του-, αλλά και

               που ισορροπεί ανάμεσα σε κραυγαλέα                    τον Σκορσέζε στο Οργισμένο είδωλο...
               υστερία και συγκρατημένη οργή. Η ίδια

               λαχανιασμένη  πορεία, χωρίς  σκοπό,
               αναπότρεπτα προς το γκρεμό -η πτώση
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107