Page 102 - magazine_85
P. 102
ClassY movies
Ο ΡΟΚΟ ΚΑΙ
ΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΤΟΥ
(rocco e i suoi fratelli)
έχουν την ευκαιρία να διακριθούν σαν του Σιμόνε συμπαρασύρει και το Ρόκ-
πρωταθλητές του μποξ και δύο ερω- κο- και η κάμερα του σκηνοθέτη να
τεύονται την ίδια γυναίκα. Όπως όμως ακολουθεί αυτή την ανεξέλεγκτη ταχύ-
και στο μύθο του Ρώμου και του Ρω- τητα, πολλαπλασιάζοντας τους παραλ-
μύλου, ο τρόπος που αντιμετωπίζουν ληλισμούς ανάμεσα στις σκηνές και τις
τις καταστάσεις θα τους φέρει σε αντι- βίαιες και σπασμωδικές κινήσεις τον
παράθεση. Βίαιος και παρορμητικός ο δύο πρωταγωνιστών. Το πιο όμορφο
Σιμόνε, έχει τάσεις αυτοκαταστροφής, και συγκινητικό όμως πρόσωπο είναι
σε αντίθεση με τον ευαίσθητο και φρό- η Νάντια, η πόρνη που διεκδικούν τα
νιμο Ρόκκο που θα έχει την ικανότητα αδέλφια που ερμηνεύει με αξιοσημεί-
να θυσιαστεί για έναν αδελφό, ανάξιο ωτη λεπτότητα η Ανί Ζιραρντό. Μια γυ-
να δείξει την παραμικρή ευγνωμοσύ- ναίκα χαμένη, έτσι όπως τις αγαπάει το
νη. Αυτή η δυαδικότητα, μάλλον απλο- σινεμά, ανίκανη να σβήσει το παρελ-
ϊκή άλλωστε -ο Ρόκκο είναι το καλό θόν της στα μάτια των άλλων, με μόνη
πρόσωπο του Σιμόνε-, δεν είναι το δυ- ελπίδα σωτηρίας την αγάπη του Ρόκ-
κο. Περισσότερο και από αυτόν και τα
102 νατό σημείο της ταινίας. Είναι ο τρόπος αδέλφια του, είναι αυτή που σ' αυτή τη
που χειρίζεται το θέμα αυτό ο Βισκό-
ντι που έρχεται σε ξεκάθαρη ρήξη με σκληρή και σκοτεινή ταινία, ενσαρκώ-
τη νεορεαλιστική αισθητική, την οποία νει το σύμβολο μιας νιότης που καίει
κρατά μόνο για το ντεκόρ και τον κοι- τα φτερά της μην μπορώντας να αντι-
νωνικό περίγυρο: Οι δύο αδελφοί-με μετωπίσει τις συνθλιπτικές ευθύνες
της πραγματικής ζωής. Ένα φιλμ, κα-
συνοδεία το υποβλητικό θέμα του Νίνο μπή στην πορεία του Λουκίνο Βισκόντι,
Ρότα- φιλμάρονται σαν ήρωες του γαλ- πολύ μακριά από την εποχή που ήταν
λικού Νέου Κύματος, σαν δυο νέοι “με ακόμα ο νεαρός βοηθός του Ζαν Ρε-
κομμένη την ανάσα”. Ξεκάθαρα εδώ ο νουάρ. Ο σκηνοθέτης κατορθώνει στην
σκηνοθέτης, εμπνέεται από το στιλ του εμβληματική αυτή ταινία να συνδυάσει
Γκοντάρ, προτιμώντας τις λήψεις που τα δύο κυρίαρχα κινηματογραφικά ευ-
εστιάζουν στις αντιδράσεις των συνο- ρωπαϊκά ρεύματα της μεταπολεμικής
μιλητών, στα τολμηρά καταπρόσωπο εποχής, εμπνέοντας αργότερα και τον
πλάνα των δύο αδελφιών. Οι ηθοποι- Κόππολα στο Νονό-ο τελευταίος επι-
οί επιλέγουν ένα στιλ παιξίματος που λέγει τον ίδιο συνθέτη για το κεντρικό
χαρακτηρίζει τη Νουβέλ Βαγκ, κάτι μουσικό θέμα του έργου του-, αλλά και
που ισορροπεί ανάμεσα σε κραυγαλέα τον Σκορσέζε στο Οργισμένο είδωλο...
υστερία και συγκρατημένη οργή. Η ίδια
λαχανιασμένη πορεία, χωρίς σκοπό,
αναπότρεπτα προς το γκρεμό -η πτώση