Page 13 - mag_92
P. 13
από τη Δήμητρα Σταύρου
http://psyhismos.blogspot.gr/
Από την ιστορία της γέννησής μας δεν έχουμε μνήμες,
ωστόσο γνωρίζουμε αρκετά πράγματα από αφηγήσεις
της οικογένειας. Και καθώς δεν έχουμε μνήμη προ-
σωπική, αυτές οι αφηγήσεις λαμβάνουν μυθολογικές
διαστάσεις μέσα στο νου μας.
Ο μεγάλος αναπτυξιακός ψυχολόγος Ζαν Πιαζέ (Jean
Piaget) μελέτησε και εξήγησε την εξέλιξη των παιδιών
ανεξάρτητα από το περιβάλλον στο οποίο βρίσκονταν.
Κατέληξε λοιπόν σε κάποιους νόμους ανάπτυξης για
το ανθρώπινο είδος και περιέγραψε αναπτυξιακά στά-
δια κοινά για όλους. 13
Η μεγάλη του κριτική που είσεπραξε Για την ψυχανάλυση, το παιδί είναι
από άλλους αναπτυξιακούς ψυχο- ο φαλλός της μητέρας και προκύπτει
λόγους είναι ότι δεν έλαβε καθόλου από την επιθυμία της να καλύψει την
υπόψη του το περιβάλλον μέσα στο απουσία του οργάνου στο γυναικείο
οποίο μεγαλώνει και αναπτύσσεται σώμα. Ο Φρόυντ έλεγε, ανάμεσα σε
ένα παιδί. Κατά την κοινωνιογνωστι- άλλα, ότι οι γυναίκες διακατέχονται
κή άποψη, το παιδί και η ανάπτυξη από τον φθόνο του φαλλού.
του δεν μπορεί να εξετάζονται απο- Ξέρω...
κομμένα από το περιβάλλον και την
αλληλεπίδραση. Πολλοί από εσάς κουνάτε το κεφάλι
καχύποπτα με αυτό το τελευταίο.
Οι συστημικοί ψυχολόγοι δείχνουν
ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την οικογε- Σταθείτε όμως στην συμβολική διά-
νειακή δυναμική και στο πώς αυτή σταση της έννοιας "φαλλός".
επιδρά πάνω στα παιδιά αλλά και σε Ο φαλλός είναι σύμβολο γονιμότητας
κάθε μέλος της οικογένειας. αλλά και δύναμης και ο Φρόυντ ζει
Ανάμεσα σε άλλα ζητήματα, η ιστορία στην άκρως πατριαρχική κοινωνία
της γέννησης επιδρά επίσης στην πο- του 19ου αι. όπου η υστερία κυριαρ-
ρεία του ανθρώπου στην ζωή. χεί ως πολιτισμική συνέπεια της σε-