Page 90 - mag_82
P. 90
πΑΡουςιΑςή
...λίγα λόγια για τον
Γιάννη Ρίτσο
ενάντια στη βία των ισχυρών και στο Σονάτα του Σεληνόφωτος) και μέσα
στρατιωτικό καθεστώς. Αυτο το έργο από το έργο του υμνεί την αξία της
κυκλοφόρησε στον αντιδικτατορικό απλής ζωής, όπου συντελούνται τα κα-
τόμο Νέα Κείμενα 1, τα οποία αποτε- θημερινά θαύματα (Ισμήνη), και διε-
λούσαν συνέχεια των δεκαοχτώ Κειμέ- ρευνά τις συνειδησιακές συγκρούσεις,
νων, και εκδόθηκαν το 1970, μετά την των πράξεων του ατόμου (Ορέστης).
άρση της προληπτικής λογοκρισίας. Έχει γραφτεί πως ο Ρίτσος εφαρμόζει
Το 1970, πεθαίνει η αδελφή του, Νίνα, τεχνικές του Καβάφη και του Έλιοτ,
για την οποία γράφει το ποίημα «Ελέ- χρησιμοποιώντας την αρχαιότητα.
νη», συνεχίζοντας έτσι τη χρήση αρ- Όμως, οι αναχρονισμοί του ποιητή
χαίων ονομάτων και προσωπικοτή- φέρνουν τα έργα στην σύγχρονη επο-
των, όπως "Ισμήνη" και "Χρυσόθεμις". χή και στα προβλήματα του σύχρονου
Θα συνεχίσεί στον ίδιο ρυθμό. Μετα- κόσμου. Αυτά στοιχεία πλέκουν, μιαν
ξύ το 1971 και 1972, ολοκληρώνει το ιδιαίτερη εμφανώς πρωτότυπη σύν-
έργο του «Επιστροφή της Ιφιγένειας», θεση.
το οποίο θα συμπεριληφθεί στην υπέ- Παράλληλα ο Ρίτσος, γράφει και με-
ροχη «Τέταρτη Διάσταση.» γάλες συνθέσεις όπως Το Δίχτυ, τις
90
Στην «Τέταρτη διάσταση», μας παρου- οποίες χαρακτηρίζουν η διαφορετική
σιάζει έργα υψηλής έπνευσης, όπως μορφή και ύφος, σε τέτοιο βαθμό, που
«η Σονάτα του Σεληνόφωτος» (1956, θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκει-
Α' Κρατικό Βραβείο Ποίησης).Το έργο ται για μια νέα δημιουργική πρίοδο
αυτό είναι ορόσημο μια νέας ποιητικής του έργου του. Η ανάπτυξη είναι πολύ
έκφρασης που υπήρχε από νωρίτερα, ελεύθερη. Και υπάρχουν μετακινήσεις
αλλά τότε βρήκε γόνιμο έδαφος και τις στον χωροχρόνο, ενώ οι εναλλαγές
κατάλληλες αντικειμενικές συνθήκες πραγματικού και φανταστικού αγγί-
για να παρουσιαστεί. Θα μπορούσα- ζουν το παράλογο.
με να πούμε, ότι με αυτό το έργο «κα- Το 1973, ο Ρίτσος συμμετείχε στα γε-
ταργούνται» ως ένα σημείο, ορισμένες γονότα του Πολυτεχνείου. Μετά την
«δεσμεύσεις», που όλοι πίστευαν πως πτώση της δικτατορίας και τη μετα-
ισχύουν για τους αριστερούς διανο- πολίτευση έζησε κυρίως στην Αθήνα
ούμενους. Ο Ρίτσος βρίσκεται, στην και τιμήθηκε για το έργο του στην Ελ-
αιχμή της σύγχρονης ποίησης. Ο Λούις λάδα αλλά είχε και πολλές διακρίσεις
Αραγκόν, προλογίζοντας το έργο, στο από άλλες χώρες του κόσμου: το Μέγα
περιοδικό Les Lettres Françaises, θα Διεθνές Βραβείο Ποίησης της Biennale
γράψει ότι του έδωσε «το τράνταγμα του Knokke-Le-Zout 1972, το Διεθνές
της μεγαλοφυΐας» Βραβείο Δημητρώφ 1975, το Μέγα
Στα έργα της Τέταρτης διάστασης ο Γαλλικό Βραβείο Ποίησης Alfred de
ποιητής μιλάει για τη μοναξιά, για την Vigny, το Βραβείο Λένιν 1977, το Δι-
ερωτική στέρηση, για το γήρας (π.χ.: εθνές Βραβείο του Παγκοσμίου Συμ-