Page 59 - magazin_016
P. 59

από την Ψυχολόγο
                                                                                      από την δήμητρα Σταύρου
                                                                                                 δήμητρα σταύρου
                                                                                     http://psyhismos.blogspot.gr/
                                                                                            psyhismos.blogspot.gr



                                                                 δήποτε συνήθεια-καρπό της οικογένει-
                                                                 ας, αφού η πολιτισμική παραγωγή των
                                                                 αστών έχει επιβληθεί ως συνώνυμη του
                                                                 καλού γούστου. Καθώς, όπως επισημαί-

                                                                 νει ο Κονδύλης, στην Ελλάδα δεν είχαμε
                                                                 την αστική τάξη που υπήρχε σε άλλες ευ-
                                                                 ρωπαϊκές χώρες, το πρότυπο του αστού
                                                                 είναι και αυτό ξενόφερτο. Μία συνέπειά
                                                                 αυτής της πολιτισμικής επιβολής είναι η
                                                                 αντιγραφή των ηθών της άρχουσας τά-
                                                                 ξης, μία κακογραμμένη αντιγραφή που

                                                                 την είδαμε σε μεγάλη έκταση ως φαινό-
                                                                 μενο κατά τις προηγούμενες δεκαετίες
                                                                 μέσα από τον γρήγορο νεοπλουτισμό και
                                                                 την υπερκατανάλωση.
                                                                 Αυτή την σύγκρουση, λοιπόν μεταξύ της
                                                                 επιθυμίας ανόδου και ενοχής, είναι που
                                                                 ο συγγραφέας ονομάζει ταξική νεύρωση.
                                                                 Η νεύρωση άλλωστε αυτό σημαίνει και

                 τρόπο αποξενώνεται από την οι-                  σε ατομικό επίπεδο, την σύγκρουση της
                 κογένεια, χωρίς αυτό να σημαίνει                επιθυμίας και του υπερεγώ (δηλ. του συ-                        59
                 ότι έρχεται σε συναισθηματική                   νόλου των κανόνων που έχουν ενδοβλη-
                 ρήξη  με  τους  προγόνους  του.  Η              θεί και προέρχονται από την οικογένεια
                 διαφορετική  γλώσσα  που  χρησι-                και την κοινωνία).
                 μοποιεί, ακόμη και η διαφορετική                Τα υποκείμενα που υφίστανται αυτόν τον
                 προφορά  (εάν  προέρχεται  από                  εσωτερικό περιορισμό, ο οποίος μπορεί

                 περιοχή  με  τέτοια  ιδιαιτερότητα              επίσης να προέρχεται και από το διαφο-
                 στην εκφορά του λόγου), τα δι-                  ρετικό σχέδιο μέλλοντος ή κοινωνικής
                 αφορετικά  γούστα  που  αναπτύσ-                προέλευσης των δύο γονιών, δεν κά-
                 σει, οι διαφορετικές παρέες και τα              νουν τίποτε άλλο από το να διατηρούν το
                 διαφορετικά ήθη που αποκτά τον                  υπάρχον status-quo, και να το διαιωνί-
                 κάνουν να μοιάζει, αλλά και να αι-              ζουν. Οι συνέπειες δηλαδή μίας τέτοιας
                 σθάνεται, ξένος από την οικογέ-                 άλυτης εσωτερικής σύγκρουσης είναι ο
                 νεια καταγωγής του.                             συντηρητισμός.
                 Αρχίζει να ακολουθεί τα ήθη των                 Οι τεχνικές που ασυνείδητα χρησιμοποι-
                 αστών, που ίσως κάποτε να γί-                   ούνται από αυτά τα υποκείμενα είναι πολ-

                 νονταν αντιληπτοί ως εχθροί της                 λές. Η βασικότερη  όλων είναι ότι απο-
                 οικογένειας εξαιτίας της κοινω-                 δίδουν το μέλλον τους στη μοίρα. (βλ.
                 νικής καταπίεσης. Ταυτόχρονα,                   παλαιότερο άρθρο για την κοινωνική
                 όπως πολύ σωστά επισημαίνει ο                   απόδοση). Η απουσία πίστης ότι έχουν
                 De Gaulejac, o νέος που καταφέρ-                τη δύναμη να αλλάξουν το ριζικό που
                 νει να ανέλθει κοινωνικά, μπορεί                τους  κληρονοδοτείται τους  προφυλλάσ-
                 να αισθάνεται ντροπή για οποια-                 σει από την ανάληψη της ευθύνης στο να
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64